- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
307

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

pre-existensläran, heilken alltså lärjungarna kände och
hyllade. Redan kyrkofadern Cyrillus, en af ortodoxiens
grundläggare, insåg detta och förklarade stället genom
att hänvisa till pre-existensen. Så äfven i en senare tid
den utmärkte bibelforskaren De Wette. Anmärkningsvärdt är
tillika, att det svar, som Johannesevangeliets författare
låter Jesus gifva på den framställda frågan, icke innebär
den ringaste principiella invändning mot den af lärjungarna
antagna möjligheten af en före den jordiska födelsen
begången synd, utan inskränker sig till att påpeka en tredje,
för detta enskilda fall gällande förklaringsgrund, att
nämligen denne man blifvit född blind, »på det Guds verk
skulle på honom varda uppenbarade», med andra ord, på det
Jesus genom sin faders nåd skulle kunna hela honom.
Att människoanden redan i det första skedet af sin
korporisering är tillräknelig, synes man, med pre-existenstron
till utgångspunkt, hafva varit så långt ifrån att betvifla,
att man tvärtom kunde antaga, att hans andlighet var mindre
bunden och hans förnimmelseförmåga kraftigare då, än sedan
han, fullständigt förkroppsligad, inträdt det sinnliga
lifvets barndomstillstånd. Till detta antagande hänvisar
berättelsen i Lukas evangelium 1: 39 ff., enligt hvilket
fostret i Elisabeths lif »sprang af fröjd», då Maria,
bärande under sitt hjärta världens frälsare, inträdde
hennes hus och hälsade henne. Såsom H. A. W. Meyer
sin kommentar till detta ställe riktigt anmärker emot
Olshausen och andra, är det icke berättarens mening, att
moderns rörelse meddelade sig till fostret, utan tvärtom
att Marias hälsning verkade omedelbart på detta, samt att
Elisabeth först därefter, i det hon uppfylldes af den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0307.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free