- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
310

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

möter oss äfcen i nya testamentet såsom en foiktro,
omfattad af Jesu lärjungar. Johannesevangeliet, 1: 19 ff.,
berättar, att judarna sände präster och leviter från
Jerusalem för att spörja Johannes döparen, om han vore
Kristus eller Elias. I Matt. 16: 13 frågar Jesus sina
lärjungar: »hvem säger folket, att jag, människosonen,
är?» »De svarade: några Johannes döparen, andra Elias,
andra Jeremias eller någon af profeterna.» I Matt. 17: 10-11
önska lärjungarna, att Jesus skall häfva just samma
tvifvelsmål, på grund af hvilket Tryphon i sitt ofvan
anförda yttrande förkastade Jesu messianitet. De fråga
nämligen: »hur säga då de skriftlärda, att Elias måste
komma förut?» hvartill Jesus svarar: »Elias kommer
visserligen förut och skall återställa allt; men jag säger
eder, att Elias är allaredan kommen, och de kände honom
icke, utan gjorde med honom hvad de ville». I Lukas
9: 7 ff. berättas likaledes, att man bland folket trodde
Jesus vara antingen den från de döda åternppståndne
Johannes döparen eller Elias eller någon annan till jorden
återkommen profet.
Läran om människoandens pre-existens stod hos
judarna i det närmaste sammanhang med deras lära om
skapelsen. Enligt den mosaiska urkunden skapade Gud
världen på sex dagar och hvilade på den sjunde. Man
kunde uppfatta denna berättelse bokstafligt eller
allegoriskt, men i bägge fallen var man enig om att betrakta
skapelsen såsom ett från tidens begynnelse afslutadt helt
och världsförloppet såsom utvecklingen af något redan
förhandenvarande, under hvilken Gud verkar icke mer såsom
en omedelbart skapande makt, utan som en uppehållande
och ledande försyn. Den sjunde dagen, Guds

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0310.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free