- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
311

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sabbatshvilas dag, är den dag i hvilken vi ännu lefva och hvars
längd ingen vet. Men - resonerade man - det förnämsta i Guds
skapelse är icke den sinnliga världen, utan den andliga, och
det förnämsta i den andliga är människornas andesläkte som är
för mer än änglarnas. Fördenskull måste man antaga, att
människoanden varit till från världens grundläggning, ty i
annat fall gjorde man sig skyldig till den motsägelse, att det
väsentligaste och förnämsta i Guds skapelse blifvit skapadt på
hans sabbatshvilas dag. Man återfinner äfven dessa tankar i nya
testamentet, nämligen i »Brefvet till hebréerna» (kap. 3 och
4), som då det talar om Guds genom tiderna fortgående
sabbatshvila, af hvars salighet de troende skola få sin
arfvedel, i sammanhang därmed betonar, att »verken (allt hvad
Gud skapat) äro ifrån världens grundläggning* vordna».
Annu en annan med pre-existenstron i närmaste
sammanbang stående lära bland judarna återfinna vi i nya
testamentet, nämligen läran om all tings återställelse
(*apokastasis panton*). Här är icke stället att framlägga
det begreppsmätiga sammanhanget mellan dessa båda läror;
deras logiska samband intygas historiskt af det faktum,
att den ena ingenstädes framträdt utan den andra. En de
skapade tingens återställelse kan icke tänkas utan den
föreställning, att de existerat uti och fallit utur ett
ursprungligt tillstånd, till hvilket de kunna

* Redan i själfva det nytestamentliga uttrycket för världs-
skapelsen #~3oXi~ %o~mu ville Origenes, enär den ursprungliga
hetydelsen af v.~crc<~oX~ är: nedkastande, ncdstörtande, se en
antydan därom, att den kroppsliga världen är en sekundär
värld, en genomgangspunkt för andarna, hvilka hafva sitt ur-
sprung ur en ideell och likasom nedstörta i den sinnliga.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0311.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free