- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
316

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Beteckningen andarnas fader hänvisar omedelbart till
systemet af andar, hvilka i Gud hafva sitt gemensamma
ursprung, den värld af idéer, som Hebréerbrefvets
författare tänker sig öfver den sinnliga världen.
Detta ställe i Hebréerbrefvet står i otvifvelaktig
tankegemenskap med den hos Paulus stådse upprepade antitesen
köttet och anden, hans skildringar af dessa såsom kämpande
faktorer inom människonaturen, hans vana att från
ståndpunkten af deras skiljaktighet bedöma människorna
och deras tillstånd, att bestämma, hvad det ena och det
andra är efter köttet eller efter anden. Samma ställe
kastar ökad belysning på de märkliga uttrycken hos Paulus,
då han kallar sig själf »efter köttet israelit, efter anden
Guds barn och Kristi medarfving», eller då han talav
om israeliterna som om sina »frånder efter köttet» (Rom.
9: 8), eller när han yttrar om Kristus, att »de israelitiska
fäderna äro hans efter köttet», eller att han, Kristus, är
»af Davids säd efter köttet», men »insatt i kraft såsom
Guds son, efter helighetens ande genom uppståndelsen».
Indelningsgrunden är här densamma antropologiska, som
mött oss i Hebréerbrefvet, enligt hvilken människan i
sinnevärlden består af tvenne faktorer, en sinnlig, eller
köttet, som meddelas genom aflelsen och är förgänglig, samt
en andlig och oförgänglig, icke genom aflelsen uppkommen,
utan af himmelskt ursprung. Klart är, att ett sådant
uttryckssätt aldrig skulle hafva uppkommit, om man hade
antagit, att aflelsen icke blott ger upphof åt det
kroppsliga och animaliska (psykiska) hos människan, utan
äfven frambringar hennes andliga substans, tv i sådant
fall vore vårt kötts fäder i lika mån äfven vår andes. Att
Paulus i dessa samma ord betonar en genom tron på Kristus

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:02:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blok/0316.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free