- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
317

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

vunnen särskild beskaffenhet hos sin andliga natur samt
likaledes, hvad Kristus vidkommer, en särskild genom
uppståndelsen förvärfvad bestämdhet hos dennes pneuma,
rubbar icke själfva indelningsgrunden, som drager en skarp
skiljelinie mellan andens ursprung å ena sidan samt
människans kroppsliga natur och de genom den jordiska
födelsen förmedlade timliga relationerna, uppkomsten ur en
viss släkt, en viss nationalitet, å den andra. Med dessa
relationer har anden ingenting gemensamt utan så till vida
som han i sinnelifvet med dem kommer i beröring och
under sin utveckling af dem påverkas. Hans ursprung
och frändskap äro att söka icke i dem, utan i himmelen
hos Gud. Denna frändskap mellan ~vsu~vi {}stov och
~vs~J. ~ dv~oxravov framhålles af Paulus flerestädes:
»Guds ande gifver med vår ande vittnesbörd, att vi äro
Guds barn» (Rom. 8: 16), och den år icke blott en etisk-
religiös, genom Kristus meddelad, utan äfven en
metafysisk, bvadan Paulus i sin predikan i Athen kan med
citatet: »I ären Guds släkte» vittna om åfven den hedniska,
den naturliga människans gudsfrändskap. Gudsbelåtet och
gudsbärligheten (~o~) finnes i människoanden såsom
pre-existent anlag, hvilket under kampen med köttet
skall förverkligas. Paulus talar fördenskull om denna
»härlighet» än såsom andens ursprungliga besittning, än
såsom målet, till hvilket han har att stråfva (Rom. 8:
29-30; 2 Kor. 3: 18; Eph. 1: 4, 6; Kol. 3: 10). Målets
vinnande kan sålunda ock af honom betecknas som en
människans förnyelse, det är en återställelse till hvad
hon ursprungligen varit.
I Paulus uppfattning af människoanden såsom ett
himmelskt väsen är roten att söka till hans märkvärdiga,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0317.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free