- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
320

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Hebréerbrefvet återfinner ett genljud af de tekniska termer,
med hvilka platonska filosofien betecknar förhållandet mellan
individerna i sinnevärlden och deras motsvarande idéer,
nämligen rtw!vx (det sinnliga individets egenskap af af-
bild), xsh}s~ (det sinnliga individets meddelaktighet i idéen)
och yrj~ywvt~ (idéens gemenskap med det sinnliga individet).
Hos de platoniserande teosoferna nyttjas dessa uttryck
icke alltid med skolfilosofiens exakthet i terminologien,
och man kan än mindre vänta detta hos nya testamentets
skriftställare. Emellertid återklinga de båda uttrycken
xotvwvv~ och ~ i det märkvärdiga stället Hebr. 2: 14,
där de pre-existerande människoandarnas köttsannammelse
och Kristi ställas i parallell och kausalitetsförhållande med
hvarandra (~7~ o~v tcc ~c~oic~ xsxrtvo>vflxSv L~LtO~ X~
xcd omto; X~tw~ ~j.srs sv ~wv c5:wv), ehuru
förhållandet här betraktas omvändt, såsom ett de pre-
existerande potensernas inträde och meddelaktighet i den
sinnemänskliga arttypen. I Phil. 2: 7 talar Paulus, i fråga
om den pre-existerande Kristi köttsannammelse, om
Jvh}pw~wv och i Rom. 1: 3 om £~o~i~ ~c~xo~ &ptt~
och det sätt, hvarpå han särskildt i det förra stället
begagnar detta uttryck, tvingar till antagandet att han här
menar den reella arttypen i motsats till den ideella prototypen,
ty i annat fall skulle man här spåra en doketism, för hvilken
Paulus är främmande och mot hvilken nytestamentliga
ställen polemisera (se till ex. 1 Joh. 4: 2 och 2 Joh. 7).
En grundtanke i Paulus’ djupa, storartade teosofiska
åskådning (liksom äfven i Johannesevangeliet) är den
mystiska enhet, i hvilken andarna kunna träda och genom
Kristus verkligen träda till hvarandra, så att de » bo uti »,
lefva uti och till fullo genomtränga hvarandra, hvar och

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:02:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blok/0320.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free