- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
323

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sinnevärlden lefva ande i ande, oberoende af tidens och
rummets skrankor, möjligheten för universalmänniskan att
vara ej blott genom sin lefnad ochi lära en etisk, utan genom
sin död och uppståndelse tillika en mystisk lifsprincip för
mänskligheten, hvilar ytterst på verkligheten af detta pre-
existentiella, öfversinnliga förhållande. När det hos Paulus
heter, att Gud »före tidehvarfven» i Kristus förutbestämt
oss till härlighet, att han »före eviga tider» (i~o xpovwv
~wvtwv) i Kristus gifvit oss sin nåd (1 Kor. 2: 7; 2 Tim.
1: 8-9; Rom. 8: 29), så äro de väsen, hvilka sålunda
blifvit af Gud »förutbestämda», »förut-utvalda» till nåd och
härlighet, icke tomma bilder i något slags anticiperande
gudomlig fantasi, utan konkreta »Guds verk», lefvande
idéer, (~py~ hsou), skapade i den himmelska människan.
I skapelsens förstfödde, säger Paulus (Kol. 1: 15 ff.), är
allt det skapadt, som i himlarna och på jorden är, och
allt är systematiskt bestående (~uV&~:-~~~V) i honom. Det
pre-existerande logos bär i sig andcvärldens fullhet (~X-~pw~i~,
Kol. 1: 19). Denna Paulus’ lära hade för dem bland
hans landsmän och samtida, som tänkte öfver gudomliga
ting, ingenting främmande eller allt för öfvcrraskande; de
voro förberedda på densamma genom den judisk-alexandrinska
läran, att logos, den himmelska människan, är idéernas »ort»
(to~o~ ~~wv) och idéernas idé (~r~ :wv~ov), i hvilken
urbilderna till allt skapadt äro bestående. Äfven skolastikerna
tolkade, utan att vara påverkade af denna Philons åsikt, det
ifrågavarande stället hos Kolosserna så, att den förstfödde,
i hvilken allt är skapadt, är idea omnium rerum. * Och att
Paulus tänker sig detta

* Så äfven i nyare tiden Kleuker, Neander, Schleiermacher,
Olshaussn m. fl.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0323.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free