- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
331

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sin yttersta rot i hans tro på människoandarnas
pre-existens i mänsklighetens urbild.
Från den judisk-alexandrinska teosofien, särskildt
sådan hon träder oss till möte hos Philon, skiljer sig Paulus
redan vid första jämförelsen genom antagandet, att logos
kunde och måste förkroppsligas,* samt genom den lifvande,
Paulus’ alla tankar och känslor behärskande tro, att logos
redan personligen uppenbarat sig i sinnevärlden och efter Guds
rådslut fullgjort sitt frälsningskall. Men Paulus’ tankar äro
en fortlefvande världshistorisk makt; Philons tillhöra
längesedan det förflutna. Den påpekade skiljaktigheten emellan
båda har sin grund i en djupare olikhet, som också bestämmer
det sedligt-religiösa värdet af bådas tankebyggnader. Hos
Philon är (såsom jag nåstföregående not påpekat) gudsbegreppet
förflyktigadt till ett beståmningslöst vara; hos Paulus är
gudsbegreppet, likasom hos hans herre och mästare, ett fullt
konkret och personligt. Hos Philon är »logos» eller »sonen»
en föreställning med dimmiga konturer, som förgäfves
eftersträfvar begränsning och klarhet; och ehuru logos
af Philon kallas den himmelska urmänniskan, gör dock

* Philon, som förflyktigade det absoluta gudsbegreppet till
ett bestämningslöst vara ~-ro åv), måste, för att återgifva det
innehåll och religiös betydelse, uppfatta logos såsom den sig
uppenbarande Gudens utti-ädande ur den abstrakta urgrunden
och i monoteismens intresse sammanhålla gudsbegreppet och
logosbegreppet såsom väsentligen enade. Det låg fördenskull
fjärran från Philon att antaga, att logos kunde förkroppsligas.
Paulus åter, hvars absoluta gudsbegrepp tillika är ett konkret
och personligt, kan från detta afsöndra logosbegreppet såsom
en relativt själfständig personlig potens, som, i likhet med alla
honom innefattade andliga personliga potenser, hvilkas urbild
han är, kunde och måste realisera sig i sinnevärlden, samt så-
lunda med logosbegrepet äfven förena begreppet af en per-
sonlig Messias, en i historien framträdande världsförsonare.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0331.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free