- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
333

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Men denna det paulinska systemets själfständighet gör
det dock icke till en enstaka, pragmatiskt oförklarlig företeelse.
Tillika med den judisk-alexandrinska spekulationen, som är det
närmaste utvecklingsskedet till Paulus’

ken det däremot tydligen låg att hänvisa på vissa öfrerens-
stämmande punkter, emedan de slutsatser, som af dess måste
dragas, voro af mina motståndare lämnade utan tillbörligt af-
seende. Jag trodde mig dess heilre kunna förfara så, som min
afbandiing Om rndr&niskana förut-tillvaro genom hela sin
framstäflning af Paulus’ tankebyggnad bär vittne om det stora
alståndet meilan honom och Phalon. Måhända yppar sig älven
i själlva formen för denna framställniuj något af den beundran
och kärlek livarmed jag fördjupade mig i den store apostelns
väl , och sådana känslor ägnas icke gärna åt an-
nat än ska lser af innerlighet och originalitet Icke dess min-
dre är pro. y maus’ anmärkuing befoad. Den polemik, som
min skrift försnledt, har öfvertygat mig, att åtskilliga å mina
motståndares sida yppade missförstånd, som visserligen med
god vilja kunnat undvikas, skulle förlorat älven skenet af ur-
säktlighet, om jag ej endast i spridda uttryck eller medelbart
genom själlra ex ositionen af det paulinska systemet, utan äl-
ven genom att klart belysa den innersta diferenspunkten och
den från denna punkt utgiende och ständigt sig vidgande klyf-
tan, hade ådagalagt den panlinska teosofiens olikhet med den
Philoniska. Jag godtgör nu på bästa sätt denna försummelse,
då jag ur prof. Nybluaus’ afhandling anför följande stycke:
#Anskönt Pauli lära om Kristus såsom unive -
-säkerligen bar sin förutsättning i Philons lära om lo~, så kan
skiljaktigheten dem emellan icke rätteligen anses bestå blott
däri, att Paulus är öfvertygad, att logos måste förkroppsliga
sig och redan uppenharat sig i sinnevärlden. Den djupaste
skiljaktigheten emellan Philon och Paulus, den skiljaktighet, som
ligger till grund för alla andra, består däri, att Gud för den
förre är den till sitt väsende #obekante’, för den senare den
rent andlige och personlige. Det är ytterst denna olikhet, som
ställer Philon på antik grund, Paulus på kristlig. Ty kristen-
domens princip ligger i medvetandet om Guda rena andlighet
eller absoluta personlighet Vore Gud icke rent andlig eller
vore han ej själlva den absoluta personligheten, så skulle han
.ej kunna vara det i och för sig själlt goda och eftersträfvans-
värda. Det i och för sig själlt goda kan nämligen icke vara
någonting annat än det personliga liket i sin fulla sanning
och rena harmoni eller den i alla afseenden fullkomliga salig-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:02:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blok/0333.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free