- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
335

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

I den judisk-alexandrinska filosofien genomtränga de
helleniska och judiska elementen på ett ömsesidigt
luttrande sätt hvarandra, men hafva ännu icke kommit till
jämvikt: abstraherandet har där ännu en öfvervikt, som

juden å andra sidan betraktade den platonska filosofiens huf-
vudsatser rent af som härflutna ur den mosaiska uppenba-
relsen, och själfva de palestinensiska fariséerna, som skulle
vara de egentliga representanterna för en på nationell grund
stående judendom, hade ingalunda blifvit oberörda af grekisk
bildning. Den palestinensiska fariseismen på Jcsu tid bedömes
alldeles falskt, om man, såsom vanligen sker, idcntilierar ho-
nom med judendomen, sådan han utvecklade sig i Babylonien
under och efter den talmudiska tiden, då man, i meclccten
motsats till kristendomen, sådan den genom Paulus gestaltat
sig, utspann rituallagen i dc finaste trådar och, i inedceten
motsats till cästerlandets jilosqJé, ur den judiska idékretsen
aflägsuade just de [platonska] element, af hvilkas jäsningsför-
lopp man såg den kristliga dogmbildningen så väsentligt bero,
och hvilkas bibehållande så lätt kunnat slå nya bryggor öfver
från den mosaiska religionen till den kristna. (Att talmudis-
tema därutinnan handlade med riktig instinkt, bevisas af den
märkvärdiga omständighet, att sedan nyplatonska element ge-
nom den mot talmud fiendtliga kabbalan i en långt senare tid
åter fått burskap inom judendomen, detta främjade den frivil-
liga öfvergången från mosaismen till kristendomen.) De skrift-
lärda, med hvilka Paulus såsom rabbinlärjunge i Jerusalem
kom i beröring, hade en helt annan bildning än de senare skrift-
lärda, som utgingo från de talmudiska högskolorna i Sura och
Pumbadita. De senare voro lika obekanta med som fientliga
emot allt hvad grekisk filosofi och litteratur heter; af de förras
bildning och själsriktning äga vi däremot en i historiens klara
belysning stående typ i historieskrifvaren Josephus, som, född
Jerusalem af prästerlig släkt och uppfostrad i den strängaste
fariseism, var en nationaljude af äktaste skrot och korn och
en af hufvuduppviglarna i den resning mot romarna som med-
förde Jerusalems förstöring, men icke dess mindre var förtrogen
med grekisk bildning och, ehuru icke ett spekulativt hufvud,
särdeles hemmastadd i den alexandrinska litteraturen, såväl
den judiska som anti-judiska, hvilket bland annat bevisas af
hans apologi »Om judiska folkets ålder>, som han slungade
mot alexandrinen Apions smädcskrift mot judarna.
Afven om Paulus hade varit palestinensisk jude och hans
uppfostran helt och hållet palestinensisk-rabbinsk, skulle sålc-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0335.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free