- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
336

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

kränker den religiösa känslans behof af det konkreta och
sant personliga, hvarjämte det specifikt judiska och
nationella äger en så stor betydelse, att man icke vill
uppgifva ett iota af rituallagen; ja hela den filosofiska


des hans systems frändskap med den judisk-alexandrinska teo-
sofien, och genom denna med den religiösa platonismen öfver
hufvud, ingalunda varit så alldeles obegriplig. Nu däremot
voro hans lefnadsförhållanden sådana, att det förunderliga icke
kan vara, huru han blifvit bekant med helleniska eller judisk-
helleniska idéer, utan snarare, huru någon kan anse det möj-
ligt, att denne liflige, kunskapstörstande och med dialektisk
kraft begåfvade ande af dem skulle förblifvit oberörd. Man
bör erinra sig, att han föddes icke i Palestina utan i den för-
nämsta brännpunkten för grekisk bildning i Mindre Asien,
den rika, med Alexandria i litligaste handels- och idéförbin-
delse stående ciliciska staden Tarsus, som vid Kristi tid var
så ryktbar för sina vetenskapliga inrättningar och sitt lärda
lif, att Tarsus då ansågs just i det afseendet stå främst af alla
grekiska städer, ja öfverträffa själfva Athen och Alexandria. 1
denna stad tillbragte Paulus sin barndom och en del af sina
ynglingaår i skötet af en familj, som måste ägt en ansedd
ställning, emedan hon var i besittning af romerska medborgar-
rätten, ett då ännu i österlandet tämligen sällsynt privilegium,
som icke kunde förvärfvas utan för utomordentliga förtjänster
om staten eller för en stor summa penningar (jämför Apostl.
G. 22: 28). Då han från Tarsus sändes till Jerusalem för
att där studera till rabbin, vardt han lärjunge af den med hel-
lenisk visdom och judisk-alexandrinsk spekulation bekante Ga-
maliel och anslöt sig utan tvifvel till någon af de många helle-
niska synagogor, som funnos i Judéens hufvudstad. Efter sin
plötsliga omvändelse begaf sig Paulus till Arabien, där de
alexandrinska judarna hade kolonier och drefvo liflig handel,
och det var därifrån han, med grundlinierna till en kristologi,
hvars oberoende af de egentliga apostlarnas undervisning han
tlerestädes starkt betonar, återvände till Synen och sedermera
till Tarsus efter att hafva gjort endast ett flyktigt besök
Jerusalem. Hans från Tarsus började missionsverksamhet be-
möttes af apostlarna med misstänksamhet och ovilja men fann
däremot sitt förnämsta och mest talaugfulla understöd i en
lärd och vältalig alexandrinsk jude, densamme Apollos eller
Apollonius, som han i sina bref omtalar med stort erkännande,
och hvars inflytande särskildt på församlingen i Koriuth synes
hafva varit lika stort som Paulus’ eget. Alla dessa omstän-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0336.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free