- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
347

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

honom. Till nya testamentet, som icke känner något annat
slags traducianism än de psykiska och kroppsliga elementens
(köttets) meddelande genom aflelsen, står Tertullianus
hypotes i bestämd motsägelse. Också är motsatsen mellan den
andliga (pneumatiska) och den sinnliga (psykiska) principen i
människan en helt annan hos Tertullianus än i nya testamentet.
Den psykiska principen (»anima irrationalis») är för den förre
icke längre en naturlig och för människan i sinnevärlden
nödvändig länk emellan hennes kroppsliga och hennes rent
andliga faktor; utan den är ett i sig själft ogudligt, genom
syndafallet tillkommet element, som med det pneumatiska
blifvit af djäfvulen införlifvadt. Tertullianus vill icke veta
af den nytestamentliga satsen, att människan till sin helhet,
till hela sin ande (~vr~:i~), själ (~u/fl) och kropp (~w~i~c~)
kan helgas och förvaras ostraffeliga (1 Thess. 5: 23); det
psykiska måste enligt hans uppfattning döfvas genom
pneumatisk extas, förlamas och, om möjligt, tillintetgöras
genom vild askes. Det betänkligaste vid den traducianska
hypotesen är emellertid, att den icke låter förena sig med
läran om Kristus såsom syndfri utan att upphåfva läran
om Kristus såsom fullständig människa, och att den,
omvändt, icke låter förlika sig med den senare läran, utan
att motsåga den förra. För fullständigheten af Kristi
mänskliga natur erfordras nämligen ej blott mänskligt
»kött», utan ock mänsklig ande. Var nu Kristus, oaktadt
den öfvernaturliga aflelsen, »Davids säd efter köttet»,
och är, såsom traducianismen lärer, människans andliga
princip innesluten i den kroppsbildande säden, så måste
äfven Kristi månsklige ande härstamma från David och
genom honom från Adam. Och voro, såsom den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0347.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free