- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
348

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

traducianska hypotesen förutsätter, alla mänskliga andar
potentialiter förbanden i släktets stamfader och blefvo de
nödvändigt just därigenom delaktiga i hans naturs fördärf,
så leder traducianismen ovillkorligt till det antagande, att
äfven Kristi mänskliga pneuma icke var fri från det ärftliga
onda. Vill man, för att undvika denna konsekvens och likväl
rädda en lämning af den traducianska hypotesen, antaga, att
hans andliga princip visserligen var innesluten i fröet till
hans kroppsliga element, men att detta frö uppkom i den
öfvernaturliga aflelsen genom en ny gudomlig skapelseakt,
så är han icke längre »Davids säd efter köttet»; han är då,
äfven såsom människa, ställd utanför den öfriga mänskligheten,
och släktbandet mellan honom och denna är slitet. Vill man
slutligen, för att undvika äfven denna konsekvens, antaga,
att hans mänskliga pneuma omedelbart uppkommit genom en
särskild skapelseakt, men att grundämnet till hans
kroppslighet förefanns i moderlifvet såsom en »Davids länds
frukt», som således genom den obefläckade aflelsen icke
nyskapades, utan endast på öfvernaturligt sätt bragtes till
organiserande verksamhet, så har man redan kastat
traducianismen öfver bord och är inne på den kreatianska
hypotesen. Om Tertullianus själf var medveten om dessa
svårigheter, som hans teori föranledde, är ovisst; af hans
skrifter finner man blott, att han yttrar sig sväfvande i
fråga om tillvaron af en mänsklig pneuma i Kristus. Han
säger visserligen å ena sidan, att Kristus, såsom hvarje
människa, bestod af två substanser: anima och caro, men å
andra sidan identifierar han denna anima med den gudomliga
princip, som han antog i Kristus.
Inom den grekisk-kristliga världen fick

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0348.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free