- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
349

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

traducianismen ingen nämnvärd anhängare: den höll sig så
godt som uteslutande inom västromerska församlingens
gränser och uttrångdes efter hand äfven där af den
kreatianska hypotesen. Under kyrkans skolastiska period
räknade traducianismen inga vänner: de skriftställare,
som omtala honom, göra det blott för att förkasta honom.
Så Anselm af Canterbury, Odo af Cambray, Hugo af S:t
Victor och Thomas af Aqvino, hvilken sistnämnde grundar
sin förkastelsedom på följande skäl: »det är omöjligt,
att den aktiva kraft, som förefinnes i materien,
utsträcker sin actio därhän, att hon frambringar en
immateriell effekt; det är klart, att den intellektiva
principen i människan tillhör en annan sfär än materien
(principium transscendens materiam), ty den verkar äfven
utan gemenskap med kroppen; fördenskull är det omöjligt,
att den kraft, som är i fröet, är produktiv i afseende
på en intellektiv princip. »
Den kreatianska hypotesen hade framför den
traducianska det företräde, att hon tillfredsställde det
religiösa behofvet af att tänka sig människoanden
immateriell och utgången ur en Guds omedelbara skapelseakt.
Men tydligt år, att äfven kreatianismen, som helt naivt
låter »nödvändigheten att lifva en kropp» vara orsaken till
att Gud skapar en mänsklig ande - som sålunda gör det
kroppsliga till det primära och förorsakande, det andliga
till det sekundära och förorsakade, och som alldeles
tillspillogifver idéen af en i sig sluten systematisk
skapelse - tydligt är, att icke heller denna hypotes kunde
vinna insteg hos de hellenisk-kristna tänkarna, hvilkas
bemödanden utgingo på att spekulativt fördjupa och organiskt
ena de nya religiösa begreppen. Alla dessa hyllade läran om

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0349.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free