- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
350

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

människoandens pre-existens, och denna lära förblef härskande
inom den helleniska kyrkan, så länge den kristna spekulationen
ägde friskhet och skapande kraft, och innan det flytande
sammanhanget mellan henne å ena sidan samt kristendomens
genetiska förutsättningar och urkunder å den andra förstelnat i
de kristalliniska fällningar, som de ekumeniska mötena afsatte.
Först en längre tid efter det nicaenska mötet började
kreatianismen varda förhärskande äfven i den österländska kyrkan.
Den nytestamentliga kristologiens undanskjutande medförde
nämligen nödvändigt en förändring äfven i det antropologiska
åskådningssättet. Sedan Kristus blifvit förklarad för absolut
Gud, för den med Fadern i allo jämlike andre personen gudomen,
hade det mänskligas sfär och messiasbegreppets fallit i sär,
och medan man utvidgade den senare i oändlighet, drefs man af
konsekvensen att inskränka den förra så mycket som möjligt.
Sedan man antagit tvenne pneumata i Kristi personlighet, en
gudomlig och en mänsklig, ville man ej heller gärna tänka sig
dem bägge pre-existerande, ty däraf hade till de svårigheter
och orimligheter, med hvilka kristologien genom kyrkomötenas
symbola var belamrad, kommit ytterligare nya svårigheter, nya
orimligheter, nya frågor, sådana som t. ex. den, huru Kristi
mänskliga pneuma i pre-existensens tillstånd förhöll sig till
hans gudomliga puenma, med hvilken den sedermera under
jordelifvet och i post-existensens tillstånd skulle vara
oskiljaktigt och evigt förenad. Fördenskull finner man, att
den kreatianska hypotesen, ehuru aldrig officiellt förklarad
för den enda renläriga, hade i femte århundradet förvärfvat
ett slags kyrklig hallstämpel, så att de västerländska
lärarna Hieronymus (död 120) och Leo

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0350.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free