- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
352

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

anmärkningsvärdt, att det sista stora namn, som den
patristiska perioden erbjuder, är namnet på en
pre-existentian: den djupsinnige mystikern Maximus
bekännaren (död 662), samt att det första och i själfva
verket mest lysande namnet inom den skolastiska likaledes
är en pre-existentians, nämligen Johannes Scotus Erigenas
(död omkring 875). Med Erigena slocknade på historiens
himmel det sista bleka återskimret af den undergångna
hellenisk-kristliga bildningen. Mellan honom och den andre
store skolastikern Anselm ligga två hundra år af
fullständigt mörker och barbari.
Det vore fullkomligt oriktigt, om man antoge, att
den alexandrinsk-kristna skolans fasthållande vid läran
om den allmänna pre-existensen hufvudsakligen berodde
af ett yttre inflytande på densamma, nämligen från den
hednisk-platonska eller nyplatonska teosofiens sida. Från
det första ögonblicket kristendomen uppträder spekulativ
och med grunddrag till en systematisk gestaltning, finna
vi såväl i hans antropologi som i hans logoslära elementer
af hellenisk spekulation, hvilka äga samma anspråk på
apostolisk ursprunglighet som hans ur judendomens


hans lifstid någon anstöt och bestreds af bland andra bisko-
pen Methodius, som själf var pre-existentian.
Som ett bidrag till pre-existenslärans historia, hvilket an-
tyder hennes ställning till den kyrkliga uppfattningen i början
af 5:te århundradet, förtjänar omnämnas, att då den nyplatonska
filosofinnan Hypatias lärjunge, den rikt begåfvade Synesius,
efter att hafva blifvit vunnen för kristendomen, vigdes till
biskop i Ptolemais, afgaf han på förhand den förklaring, att
han icke ville öfvergifva sin öfvertygelse om sanningen af läran
om den allmänna pre-existensen. Förklaringen lade intet hin-
der i vägen för hans beklädande med det biskopliga ämbetet,
men redan den omständighet, att han afgaf en sådan, bekräftar,
att den kreatianska hypotesen då ansågs som den egentligt
kyrkliga.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0352.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free