- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
356

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

verket icke, att från hennes synpunkt de nytestamentliga
lärobegreppen framstå i en ötverraskande följdriktighet
och symmetri. Hon kunde fördenskull icke heller till fullo
utträngas, förrän kyrkoläran hade alldeles lösgjort sig
från de kristliga urkunderna och den apostoliska


solidaritet och öfverensstämmelse emellan de olika nytestament-
liga skrifternas åskådningssätt och uttryck, kunde de ytterligare
hänvisa till orden »förutkänd», »förutsedd» och »förutbestämd»
eller »förutbegränsad», såsom omfattande ej blott Guds presci-
ens, utan ock dess objckts pre-existens. De kunde härvid åbe-
ropa 1 Petr. 1: 20. 1\Tan betvifiade nämligen icke, att Petrus
lika väl som Paulus och Johannes kände och trodde på en så
viktig lära som den om Kristi pre-existens. Men det enda ställe
Petrus’ bref, son» med säkerhet kan sägas syfta åt det pre-
existentiella, är 1: 20, där det om Kristus heter, att han var
»förutsedd före världens grundläggning (~poi~vwaprvou ~xsv ~-~o
tc43oXi~ %o~ou), men uppenbarad i de yttersta tiderna». Har
nu Petrus trott på en verklig Kristi pre-existens, så måste också
begreppet af en sådan hafva för honom legat inneslutet i ut-
trycket ~t~or’~vwal>~vou; ja, man kunde finna detta uttryck väl
och riktigt valdt, emedan det tillika hänvisar till det pre-exis-
terande väsendets metafysiska grund: det gudomliga medve-
tandet. Men nu äro enligt samma Petrus’ bref (1: 1-2:
Jio~-roXo; #Iflmu Xf~Larou ~~~~~~o~~... ~i~ccrcc ~t~oyvw~iv llrou...) och
enligt Paulus (Rom. 8: 29: 6ZL o~ oiTvn, %cd 7~OW21~SV ~u~>.~Lop’~pou;
~r-~ EI-/.OVO; #rou uiou &~rou .. .) alla utvalda likaledes pre-existe-
rande och» föremål för nådavalet uti det gudomliga ~-poyvw~u;
man kunde sålunda finna sig berättigad att i uttrycken »förut-
bestämd» eller » förutsedd » se pre-existensbegreppet inneslutet.
Utan tvifvel är det på grund af ett sådant resonemang, som
författaren till de under Dionysius areopagitens namn utgifna
skrifterna i 5:te kap. af sin bok » Om de gudomliga namnen»
yttrar, att det varandes i Gud systematiskt bestående förebilder
»kallas i den heliga skrift förutbestämningar (itpoo~t~xou~) .
enligt hvilka den öfverväsentlige (Gud) förutbestämmer allt va-
rande och har fört det till (sinnlig) tillvaro.»
Att pre-existensbegreppet återupplefvat i åtskilliga af den
nyare tidens filosofiska system, torde för läsaren vara bekant.
Anmärkningsvärdt är, att forskare i våra dagar, som, obero-
ende af metafysiska teorier, försökt på naturvetenskaplig väg
genomtränga antropologiens problemer, fått samma begrepp till
resultat af sina undersökningar. Så J. H. Fichte och Carus.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0356.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free