- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
357

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

idékretsen, samt själfva den forskningsande blitvit kväfd och
den lärda bildning gått under, hvilka erfordrades för att
åter intränga i denna idékrets’ metafysiska underlag.*


* Not till fjärde upplagaii. Med alla de företräden, som
pre-existensläran äger framför den traducianska hypotesen och
den kreatianska, är det dock tydligt, att hon ännu, i likhet
med dessa, rör sig på föreställningens område, ej på begreppets.
Då pre-existensläran förkunnar andarnas tillvaro som ett system
den eviga personliga urgrunden, Gud, så gör hon en ansats
till en rent idealistisk världsåskådning, men är ännu icke denna
världsåskådning själf. Så t. ex. möter man hos äldre och nyare
pre-existentianer den föreställning, att detta andesystem, i stäl-
let för att vara det absoluta väsendets eviga och oskiljaktiga
innehåll, har uppkommit genom en särskild Guds viljeakt som
en ideell skapelse, hvilken föregött och varit urbilden till det
skapade kosmos. 1 och med en sådan uppfattning är äfven
det gudomliga ställdt in i tiden.
De paulinska skrifterna (likasom dc nytestamentliga i öf-
rigt) lämna oss i ovisshet, huruvida deras författare dragit de
yttersta metafysiska konsekvenserna af sin lära om människo-
andarnas tillvaro som ett system i den Evige. Och då jag
framställningen af Paulus’ tankebyggnad haft att hålla mig till
hvad han uttryckligen förkunnar, men icke till de yttersta slut-
satser, som af hans grundåskådning kunna utvecklas, så bar
jag ej heller vågat taga för ovillkorligt gifvet, att den paulinska
spekulationen kommit till en ståndpunkt, på hvilken l»varje tal
om »föruttillvaro» och »eftertillvaro» endast äro språksymboler,
åskådliggörande för den i tidens och rummets former bundna
föreställningen den utveckling från potentialitet till aktualitet,
hvilken människan och mänskligheten uppfatta sitt väsen.
Min återhållsamhet i detta afseende har hos en vänlig grans-
kare af detta mitt arbete (prof. Nybkeu~) föranledt det miss-
förstånd, att jag med mina egna åsikter skulle hafva stannat
på den punkt, utöfver hvilken jag icke vågat försöket att redo-
göra för Paulus’. Detta är dock icke förhållandet. Professor
Nybl~us förklarar pre-existensläran i den mening felaktig, »att
hon anser evighet liktydig med föruttillvaro». Jag vill för ingen
del bestrida, att det funnits och finnes pre-existentianer, som
begått och begå detta fel - ja, att de allra flesta göra det.
Afven Platons lära, åtminstone i sin exoteriska form, gör det, när
bon antager först en tidlös tillvaro, därefter en världs- och tids-
skapelse, ty därmed antager hon en Guds tidlösa existens före
världen och tiden, hvilket innebär en motsägelse, ställer evig-
beten i samma plan med tiden och gör den senare antingen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:02:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blok/0357.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free