- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
358

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

358~ VIKTOR RYDnERG.

efterträdande den förra eller på en viss punkt inträdande bred-
vid henne. 1 Paulus’ skrifter finnes dock intet, som ej förliker
sig med den möjlighet, att Paulus satt pre-existensen på samma
linje med den jordiska tillvaron och post-existensen, d. v. s.
ansett dem alla som yttringar af den mänskliga uppfattningen
tidssuccessionens form af en tillvaro, som från teocentrisk syn-
punkt är tidlös.
Ont Paulus verkligen kommit till denna ståndpunkt -
hvilket jag för ingen del bestrider men ej heller kan ur hans
skrifter strängt bevisa - så är det likväl tydligt, att han som
folklärare valde den säkrare vägen till att varda uppfattad och
förstådd, då han iche förkunnade sina läror i gestalten af en
idealism, som skulle varit äfven den tidens skolfilosofer för hög.
Och på samma gång som han här valde den säkrare vägen
för att varda förstådd, valde han äfven, i det han omfattade
och predikade pre-existensläran, den skönaste, som på föreställ-
ningens område stod honom öppen, och den som, visserligen
bristfälligt, men likväl mindre bristfälligt än någon annan sinn-
lig uppfattning, projicierar evigheten på tidens plan.
En aktad motståndare (biskop Beckman) har framställt
till mig de frågor, huruvida - under förutsättning af en sådan
pre-existenslära, som jag funnit i nya testamentet - män-
niskan före sitt inträdande i jordelifvet haft en aktuell eller
själfmedveten tillvaro för sig själf, samt om meningen är, att
människans pre-existerande ande i ett visst tidsmoment för-
enat sig med hennes kropp, ungefär som vore denna en främ-
mande dräkt, hvilken anden iklädes, eller en bostad, hvari han
inhyses. Afse dessa frågor ett svar, som redogör för mina egna
åsikter, så är svaret redan i det ofvan stående gifvet. Hvilket
värde jag i det fallet måste sätta på dessa spörsmål, torde jag
för sådana läsare, som icke äro vana vid filosofiska frågors
strängare behandling, kunna bäst åskådliggöra genom följande
jämförelser. Om vår från logiken bekante Cajus i drömmen
ser ett landskap, begränsadt af berg, eller i en spegel ser ett
stycke väg, som å ömse sidor af brytes af spegelus ram, och
därefter frågar sig, öfver livilka berg i den »reala» världen man
kan komma till denna drömbild af en dal, eller i hvilket »realt»
vägsystem man har att infoga själfva den bild, som han i spe-
geln sett af ett vägstycke, så har han uppställt för sig problem
af samma art, som min aktade iotståndare gjort i de ofvan-
stående spörsmålen. Här vill nämligen Cajus infoga optiska
fenomenräckor af en sekundär art ~drömsyner och spegelbilder)
optiska fenomenräckor af en primär art (den »reala» världen),
vill infoga ett optiskt rum af sekundärt slag (drömmens eller
spegclns rum) i det »reala» rummet, som, trots sia utsträckning,
ingenstädes har nå~on plats därför. Nu vill jag visserligen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:02:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blok/0358.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free