- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
360

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

360
VIKTOR RYDnERG.
visserligen en filosofisk bakgrund, och det en ganska djup
sådan, men är fördenskull ingen lärobok i filosofi, utan något
vida mer, en praktisk vägvisare till saligheten för alla, de må
vara filosofer eller icke. Hvad nya testamentet lärer om män-
niskoandarna i pre-existensens tillstånd, har jag tillräckligt tyd-
ligt framställt här ofvan. Kärnpunkten i denna lära är, att de
äfven i detta tillstånd äro icke opersonliga idéer i det gudom-
liga förnuftet, utan personliga, konkreta idéer, som äga sitt
systematiska bestånd i Kristus, mänsklighetens gudomliga urbild,
och likasom han varda meddelaktiga »i kött och blod» för att
fulländas till aktuell sedlighet och aktuell salighet. Nya testa-
mentet lärer således, att människoanden ikläder sig kroppen,
lika visst som att han i döden bortlägger honom för att i upp-
ståndelsen varda iklädd en andlig lekamen. Med andra ord:
den heliga skrift åskådliggör som en objektiv process hvad som
föregår inom människoanden själf, i det denne bringar sig sitt
eget innehåll till medvetande. Detta gör hon så följdriktigt,
som det väl är möjligt, och hennes lära om mänuiskoandarnas
köttsanammelse drabbas, emedan hon troget håller sig på den
religiösa föreställningens plan, alldeles icke af den orimlighet,
som vidlåder den ofvan behandlade frågan, i det att denna
förutsätter en »homo noumenon», som i en viss tidpunkt blir
en »homo phaenomenon».
Det vore ett intressant kapitel, som dock icke hör hit,
att skildra evighetsbegreppets historia. Det vore bland annat
skildringen af en kamp att åskådliggöra hvad som ej är åskåd-
ligt. Den naiva uppfattningen föreställer sig evigheten som
ändlös tid och, grafiskt, som en rät linie utan början eller
slut. Så kommer en annan uppfattning, som skiljer me~lan
evigheten och tiden, och låter tiden hafva början och slut, men
inpassar denna ändliga tid likasom emellan tvenne stycken
»evighet», nämligen mellan en tidlös tillvaro före världens ska-
pelse och en tidlös tillvaro efter världens undergång. Så kom-
mer ett tredje åskådningssätt, som behandlar tiden alldeles så
som våra dagars matematik behandlar rummet, i det tiden här
får ett »krökningsmått» och därmed en afslutenhet, eller med
andra ord: tiden löper tillbaka i sig själf, medan han löper
framåt; hans symbol blir cirkeln, och denna på en gång änd-
liga och ändlösa tid föreställes som evigheten. Därefter kom-
mer åter en uppfattning, som med bibehållande af cirkelsym-
bolen förklarar denna i sig själf återlöpande tid dock vara
ingenting annat än tid, men föreställer sig evigheten som cir-
kelns centrum, till hvilken alla tidpunkter befinna sig i samma
relation och i hvilken alla tidsradier sammanlöpa. Och denna
bild af tidens förhållande till evigheten synes för dem, som till-
talas af henne, än mer adekvat, i fall man föreställer sig cent-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0360.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free