- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
361

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

OM MÄNNISKANS FöRUT-TILLvARO. 361


rum ej som den innehållstomma matematiska punkten, utan som
den innehållsrika, men rum- och tidlösa idévärlden, samt tidens
periferiska rörelse som ett subjektivt förlopp inom denna idé-
världs begränsade väsen och den historiska rörelsen som ett
lika så subjektivt förlopp inom mänskligheten. - Ett af de
nyare försök, som förf. sett, att åskådliggöra tidens förhållande
till evigheten härrör från v. Kirchmann. Tiden har enligt ho-
nom ett subjektivt och ett objektivt element. Det subjektiva
ligger i tillblfcandet, som endast är en process i vårt eget
vetande, men ej en verklighet för sig. Det objektiva i tiden
liknas af Kirchmann vid en fjärde dimension, i hvilken tingen
och människorna af evighet äro inordnade. Föreställer man
sig nu, att en ljusstrimma, som väcker till medvetande, rör sig
tidsdimensionens riktning, så träda tingen och människorna,
det ögonblick de träffas af ljusstrimman, ur framtidens dunkel
nuets ljus och försjunka med ljusstrimman~ fortsatta rörelse
det förflutnas mörker. Tingen och människorna äro således
till, innan de inträda i det närvarande, och sedan de öfvergått
till det förflutna. De förblifva evigt hvad de äro. - Vid
första påseende är denna bild icke utan fyndighet, men hennes
filosofiska värde är lika med noll. Alla försök i samma rikt-
ning ,ndste mer eller mindre lida af bristfälligheter. Den mest
adekvata bilden är den, som liknar evigheten vid »ett oändligt
innebållsrikt nu» [Pontus Wikners Antropologfl, ehuru äfven
nuet är en sinnlig föreställning, hvars betydelse ligger i rela-
tionen till det förtlutna ögonblicket och det nästkommande.
Men därmed är icke sagdt, att försöken äro utan värde. Män-
niskan är i behof af åskådlighet, och ju adekvatare symboler
af det öfversinnliga man lyckats välja, dess mer renar man
hennes föreställningsvärld.





I nya testamentet sammanfalla kristologien och
antropologien med hvarandra: den förra är den senares
ideala sida. Sammanhållna i denna enhet, belysa och
förklara de på skönaste sätt hvarandra. Nya testamentets
lära om Kristi pre-existens är läran om människan Kristi
förut-tillvaro. Redan i »Bibelns lära om Kristus» yttrade
jag: »Äfven i sitt pre-existentiella tillstånd tillhör
Kristus den klass af begränsade väsen, till hvars

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0361.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free