- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
370

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ur Johannes’ bref (1 Joh. 4: 2; 2 Joh. 7), anmärktes
förbigående, att de voro riktade mot doketer, och här
möter oss ett sakförhållande af djupt dogmatiskt intresse,
som väl förtjänar att särskildt påpekas. Johannes’ första
och andra bref hafva tydligen blifvit föranledda af en
tidigt uppkommen anti-apostolisk och dokelisk riktning,
mot hvilken de vilja varna. Den art af doketism, som
Johannes särskildt bekämpar, är, såsom Köstlin i sin
framställning af Johannesbrefvens lärobegrepp träffande
anmärker, »icke den marcionitiska, som helt enkelt låter
Kristus komma i en skenkropp till jorden, utan en sådan,
som skiljer emellan en Kristus och en Jesus, som gör
af Jesus Kristus två personer, en Jesus och en i honom
förhandenvarande högre ande Kristus, hvilken senare
således icke själf kommer i köttet, icke har cé~vx (blod) och
således icke dör». Åtskilliga ortodoxa utläggare hafva
erkänt det riktiga i denna Köstlins åsikt rörande den
irrlära, mot hvilken de johanneiska brefven polemisera; men
de hafva däremot varit alldeles blinda för det faktum, att
ifrågavarande doketiska lära är i väsentliga punkter
densamma som den kyrkliga läran om Kristus; olikheten
sträcker sig egentligen endast till uttrycken. Enligt nya
testamentet är människan Jesus samma personlighet som den
pre-existerande himmelska människan: han är i pre-existensen
och i jordelifvet samma pneuma, således samma personlighet,
ty i pneumans identitet ligger det personligas identitet.
Enligt de ifrågavarande doketerna och de ortodoxa är däremot
människan Jesus icke densamme som den pre-existerande Kristus,
hvars namn sedermera tillägges honom; ty människan Jesus har,
förmena de, sin särskilda mänskliga pneuma, som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0370.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free