- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
379

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

däruti, att de emellan Gud och världen tänkte sig i andlig
mening ett oändligt svalg, som de fyllde mcd mellanväsen
af olika ordningar - eoner eller änglar - och då de
ansågo för Gud ovärdigt att komma i omedelbar beröring
med ett så främmande väsen som kosmos, antogo de
tillika, att Gud genom ett eller flere sådana mellanväsen
skapat världen.* Den omedelbare världsskaparen är, enligt
Cerintus, en änglafurste, som väl i förhållande till
världen är Guds afbild, men i förhållande till Gud endast
ett blindt verktyg med ringa kunskap om det högsta
väsendet. Detta hvad vidkommer den kyrkliga traditionen
om den ifrågavarande lärotvisten. Hvad åter nya
testamentet angår, bära redan de bref, som Paulus skref
under sin första fångenskap, spår af tillvaron utaf
samma tvist. Att brefvet till Kolosserna är föranledt just
af den, därom råder bland vetenskapliga exegeter intet
tvifvel. Striden mellan Paulus och de judisk-gnostiska
irrlärare, som splittrade församlingen i Kolossne, gällde,
huruvida en änglafurste eller Kristus är » skapelsens
förstfödde», genom hvilket allt öfrigt är skapadt - huruvida
man i spetsen för skapelsen skulle ställa idealmänniskan
eller ett slags mellanväsen, en demiurg. När fördenskull
Paulus i Kol. 1: 15 ff. kraftigt betonar, att Kristus
företrädesvis är »den osynlige Guds afbild» (s~xwv zou
TOU dopcurot), »all skapelses förstfödde» (i~pw:o:oxo~ ~

* Om Simon Magus skritver Irenaens: »Eunoiam (Väl-
viljan» eller »Kärleken», hvilken han tänkte sig som ett mellan-
väsen, en eon) generare angelos et potestates, a quibus et
mundum hune faetum dixit.>~ Om Cerintus yttrar samme
skriftställare: »Non a primo Deo faetum esse mundum docuit,
sed a virtute quadam valde separata et distante ab ca princi-
palitate, quae est super universa, et ignorante eum, qui est
super omnia, Deum.»

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0379.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free