- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
382

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

som varit världsskapelsens organ, ej själf kan tillhöra de
skapade varelsernas kedja, hade för intetdera partiet den
ringaste giltighet. Lika litet som de gnostiska irrlärarna
betviflade, att den änglafurste, genom hvilken de ansågo
världen vara skapad, själf var skapad af Gud, d. v. s.
fått sin tillvaro ur och genom honom, lika litet betviflade
nya testamentets författare, att Messias, världsskapelsens
organ, är ett skapadt väsen. Detta följer redan däraf, att
han är idealmänniskan, men det förkunnas äfven omedelbart.
Förgäfves hafva ortodoxa utläggare sökt borttyda
Hebréerbrefvets klart uttalade mening, då det (3: 1-2)
säger, att »vår bekännelses sändebud och öfverstepräst
Jesus» var »trogen Honom, hvilken honom skapat hafver»
(zq ~ot c’~vzL cc~tov). Såsom förut blifvit anmärkt, har
det absolut satta 7~~dStV ingen annan betydelse än den af
skapa, frambringa till existens. Att vilja tolka orden
»hvilken honom skapat hafver» med: »hvilken insatt
honom till öfverstepräst» är språkvidrigt och godtyckligt;
att vilja förstå samma ord därhän, att Gud »gjort» Kristus
till hans mänskliga natur i jungfru Marias moderlif är en
undflykt, som stöter på cynism. Till yttermera visso
förklarar Hebréerbrefvets författare på ett annat ställe, att
» den (Kristus) som helgar och de som varda helgade
äro alla af En», hvarför » han (den förstfödde) icke
blyges att kalla dem bröder» - ord, som, om de hafva
någon mening alls, väl måtte utgå på att tillerkänna
människorna samma metafysiska ursprung som deras prototyp.
Då Uppenbarelseboken (3: 14) kallar Kristus »det
sannfärdiga och trogna vittnet, Guds skapelses begynnelse
tou Usou), kunna inga exegetiska konstmakerier fördölja,
1) att här göres en bestämd

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0382.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free