- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
387

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 3. Om människans förut-tillvaro

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

pre-existensens tillstånd var »före alla»; 3) att han icke
förty var ett skapadt väsen; 4) att detta skapade väsen
var människa. (Epiphanius yttrar: Xsyou~Lv c~vuAtsv ixsv
Läran om Kristus såsom idealmänniskan samt
skapelsens förstfödde och förmedlare sammanhänger på det
närmaste med läran om honom såsom den pre-existenta
universalmänniskan och det universellaste af de skapade
väsendena. För att förstå denna lära har man att gå
tillbaka till den platoniserande judisk-alexandrinska
spekulationen. Denna tänkte sig momenten i den ideella
världen - Guds tankevärld, af hvilkcn sinnevärlden
(xo~p.o~) är en projektion i tid och rum - bestående
med hvarandra i ett system, motsvarande begreppssystemet
i det mänskliga förnuftet, så att de lägre, underordnade
momenten ingå i de högre öfverordnade på samma sätt som
de lägre, mindre allmänna begreppen ingå i de högre
allmännare, och hela detta system tänkte man sig vidare
sammanfattadt i ett den högsta och universellaste af de
Gud hvilande idéerna. I den judisk-alexandrinska
teosofien är denna idé logos. 1 nya testamentet är hon
personligheten Kristus. Båda tänka sig logos eller Kristus
såsom Guds renaste afbild och mänsklighetens urbild eller den
himmelska människan. I det denna före kosmos grundläggning
föddes ur Gud, föddes i och genom henne hela den öfriga
ideella skapelsen, som i själfva verket ej kan tänkas utan
henne, lika litet som hon, universalmänniskan, utan den
öfriga skapelsen, som är hennes innehåll, hennes fullhet
(~X~pw~rx).
Denna föreställning ligger omisskännligen till grund
för det märkvärdiga stället (Kol. 1: 15 ff.), där Paulus yttrar:

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0387.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free