- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
399

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ännu lider, är vorden i honom en andlig och helig lekamen.
Ingen af oss - säger aposteln - lefver för sin egen skull,
och ingen dör för sin egen skull. Kristus, som i lif och död
skall vara vår föresyn, dog för alla, och då han vardt åter
lefvande, var icke heller detta endast för hans egen skull,
utan för att han skall varda lifsprincipen i de lefvande och
lifsförnyelseprincipen i de döda (Rom. 14: 6-12).
Vi gå nu att skildra Hadessymbolen. Måhända böra
vi dessförinnan påminna därom, att alla idéer, religiösa
eller vetenskapliga, hafva en utvecklingsgång, i hvars
första skede de te sig som fostrade af känslan och aningen
samt formade af inbillningskraften, utan att detta i
ringaste mån förminskar deras inneboende värde. Hvarje
positiv religionslära består af föreställningar, afslutade
till ett helt, hvilka bafva genomgått denna process, och
det är sådana föreställningskomplexer, hvar för sig
åskådliggörande något osinnligt varande, som vi i denna
afhandling beteckna med namnet symboler.
Föreställningen om ett dödsrike, som emottager alla
aflidnas själar (Job 30: 23), finnes redan i gamla
testamentets äldre skrifter. Dödsriket kallas där Scheol.
Inbillningskraften fattade det som en mörk och dyster
vistelseort (Job 10: 21-22; 11: 8), belägen djupt under
jorden (5 Mos. 32: 22; Hez. 31: 16), med dalar (Ordspråksb.
9: 18) och portar (Es. 38: 10; Ps. 107: 18; Job 38: 17)
samt omgifven af strömmar (Belials bäckar, Ps. 18: 5).
Seheol påminner således i mycket om den gammal-helleniska
Hadesföreställningen. Att man uppfattade Scheol som en
samlingsplats för allas skuggor, de rättfärdigas och de
orättfärdigas, framgår af många ställen. Så säger

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:02:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blok/0399.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free