- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
401

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

slummerlif, hvari det förflutna är förgätet och äfven
gudsmedvetandet domnat. Jobs uppfattning af Scheol som ett
land, hvars ljus är tjocka mörkret och där skenet är som
ett töcken, gäller äfven själslifvet hos dem, som dväljas
där. Men efter hand skingrar sig dock den täta skymningen.
Redan Job gripes af den tanken, att han efter döden skall
finna sin rätt hos Gud. Esaias och Hezekiel ana en uppståndelse
ur dödsriket, och dessa ljusglimtar till en etisk åskådning
af lifvet efter detta varda till en stadigvarande dager hos
de efterexiliska judarna. Den föreställning, som författaren
till Vishetens bok hyser, att de bortgångna lefva i Hades ett
medvetet lif – de rättfärdiga ett lyckligt, de orättfärdiga
ett af samvetet pinadt – är på hans tid allmän, och fariséerna
förkunna de dödas framtida uppståndelse. Det är denna uppfattning
af Hades och denna tro på uppståndelsen, som Jesus förefinner
bland sina landsmän, och som nya testamentet hos dem förutsätter.

Hades har enligt nya testamentets symbolik tvenne
afdelningar, den ena för de fromma, den andra för de
orättfärdiga. Den förra är en glädjeängd och kallas
Paradiset (icpc~3st~o~, Luk. 23: 43) eller Abrahams
sköte
(Luk. 16: 22)– namn, hvarmed äfven rabbinerna
betecknade dödsrikets elyseiska nejder. Den senare är en
dyster och plågsam ort och kallas Fängelset (?uXcäx~,
1 Petr. 3: 19; jämför 2 Petr. 2: 9).

Men denna dystra ort i Hades förblandas i nya
testamentet ingenstädes med Gehenna (yssvv~), det vill
säga: helvetet. Öfver allt är en skarp skiljelinje dragen
mellan båda. Medan i Hades otaliga skaror, ständigt
ökade af döden, afvakta uppståndelsen, står Gehenna

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0401.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free