- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
402

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

tomt intill domens stund. Gehenna är tomt, emedan, med
undantag för Kristus, alla människoandar, de botfärdigas
såväl som de obotfärdigas, Lazarus’ ande så väl som den
rike mannens, förblifva i dödsriket intill och efter
Messias’ återkomst, då de skola uppväckas i de tider och
i den ordningsföljd, som deras eget inre tillstånd
kräfver och den gudomliga frälsningsplanen utstakat
(1 Kor. 15: 22 ff. m. fl. ställen). Gehenna är tomt,
emedan icke ens djäfvulen och hans änglar dväljas där.
De fallna änglaordningarna hafva nämligen enligt den
rabbinska, i nya testamentet upptagna föreställningen,
sina bestämda vistelseorter och verksamhetskretsar, dels
i världsrymden, dels på jorden; men den frihet de sålunda
åtnjuta för att mot sin vilja medverka till det godas
seger utesluter icke, att de likväl hafva sitt särskilda
stamhåll, som är en af dem själfva afskydd (Luk. 8: 31)
utgångspunkt för deras verksamhet och tillika fängelse
för sådana demoner, som äro bestämda att hvila i kedjor
intill domen.* Denna ort kallas i nya testamentets
bildspråk Det bottenlösa eller Abyssos (Luk. 8: 31;
Uppenb. 20), och äfven detta rysliga tillhåll skiljes
bestämdt ifrån Gehenna eller helvetet. Så uppdrager Petri
andra bref (2 kap.) en parallell emellan Abyssos, där
kalladt Tartaren,** och den dystra delen af Hades eller
Fängelset. Likasom nämligen Gud icke skonade de änglar,
som syndade,


* Dessa demoner äro enligt Henochs bok de, som begingo
ett syndafall i ärkefadern Jareds dagar, i det att de förmälde
sig med människors döttrar och införde i historien lyx och väl-
lust, krig och plundringar, kastskiljaktigheter och våldsherra-
dömen, som förstörde frukterna af de arbetandes idoghet.
** Nämligen genom användning af verbet T rapow, ned-
störta i Tartaren.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0402.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free