- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
403

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

utan störtade dem till Tartaren, bundna med mörkrets
kedjor, att där förvaras till domen, så kan han ock i
Hades fängsla och till straff på domens dag förvara de
ogudaktiga människorna. Båda orterna, Abyssos och Hades,
skildras här således som förvaringsorter, som
mellantillstånd, hvilka skola räcka till domen, då
Abyssos skall utkasta sina invånare och Hades återgifva
sina döda. Äfven Judas bref (v. 6) påpekar, att
ändamålet med Abyssos är uppnådt i och med domen. Fallna
änglar förvaras där »i kolsvart mörker intill domens
stora dag» men icke längre. Att Abyssos symboliserar
ett mellantillstånd, framgår äfven däraf, att till denna
ort, likasom till Hades, finnes, enligt nya testamentets
bildspråk, nyckel. Ej endast Dödsrikets portar, utan äfven
porten till Abyssos, äro att öppna. Jämför Uppenb. 9: 1
och 20: 1 med 1: 8. Men de båda mellantillståndens och
förvaringsorternas olika värdighet inom den gudomliga
världshushållningen betecknas därmed, att det är den
förhärligade Kristus själf, som förvarar nycklarna till
Hades båda afdelningar, paradiset och fängelset (Uppenb.
1: 18); medan däremot en af himmelens änglar förvarar
nyckeln till Abyssos (Uppenb. 20: 1). Demonerna föredraga
ett lif i den lägsta och mest förnedrande sinnlighet
framför att rufva öfver sitt eget bottenlösa själselände.
Detta är andemeningen i berättelsen Luk. 8: 20 ff., där de
onda andarna bedja Jesus, att han icke måtte sända dem till
Abyssos. Ängeln, som har nyckeln till denna ort, griper
(Uppenb. 20) den gamle ormen och binder honom där för tusen
år. Äfven detta bevisar, att Abyssos är föreställdt som ett
mellantillstånd; ty efter de tusen årens förlopp skall
djäfvulen slippa lös till en liten tid för att

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0403.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free