- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
404

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

ändtligen vid yttersta domen kastas, icke i Abyssos, utan
Gehenna (Uppenb. 20: 10).
Så bestämdt skiljer nya testamentet redan mellan
Abyssos och Gehenna, ehuru denna skillnad hitintills
alldeles undfallit våra bibelforskare och teologer. Några
exegeter hafva dock funnit det » anmärkningsvärdt» eller
»märkvärdigt», att Jesus i en af sina liknelser om yttersta
domen begagnar ordalag, af hvilka man kunde sluta, att
helvetesstraffen icke drabba demonerna förr än efter
yttersta domen, vid denna världens slut. Den dömande
Messias säger nämligen (Matt. 25: 41) till de förtappade:
»Gån bort ifrån mig till den eoniska elden, den som är
hållen i beredskap (:o -~zot~xc~xsvov) åt djäfvulen och
hans änglar.» Med den eoniska elden menas i nya
testamentet alltid Gehenna (helvetet), och Gehenna hotar
således demonerna ännu på afstånd såsom det väntande
straffet, hvilket hålles i beredskap. De visserligen
anmärkningsvärda orden ha sin fullständiga förklaring i
hvad som här ofvanför påpekats och öfverensstämma för
öfrigt fullständigt med demonernas fråga till Jesus
(Matt. 8: 29): har du kommit hit för att kvälja oss i
förtid (~~o x~.u~ou)? - nämligen före den yttersta domen.
Demonernas tillstånd är således tills vidare ett annat än
den yttersta fördömelsens, och detta deras mellantillstånd
betecknas som Abyssos eller Det bottenlösa - en i sanning
djupsinnig symbol af en viljeriktning, som icke har fäste
i Gud!
Om skillnaden mellan Abyssos och Gehenna
hitintills undgått uppmärksamheten, så är den mellan
Gehenna och Hades dock numera allmänt erkänd af de
vetenskapliga teologerna. Nya testamentet iakttager
skiljelinjen

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0404.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free