- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
419

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

millioner odöpta barnahufvuden, som, af den dogmatiska
dialektiken förvisade till evig fördömelse, emottaga af
Jesus själf den välsignande handpåläggelsen.
Hvad har nu den gammal-lutherska dogmatiken gjort
af denna lära? Emedan denna dogmatik ej vill veta af något
mellantillstånd, låter hon Kristus nedstiga, icke till
Hades, icke till de på domen bidande dödas allmänna
förvaringsort, utan till Gehenna, till helvetet. Med andra
ord: hon förvandlar Hades till Gehenna, mellantillståndet
till belvetet. Och helvetet, som enligt nya testamentet är
tomt och förblifver så intill de yttersta tiderna, befolkar
hon med de onda demonerna och de på förhand fördömda
människosjälarna. Hvad hade Kristus bland sådana att göra?
Nya testamentet säger oss, att han för andarna i Hades
predikade evangelium. Men att predika evangelium för evigt
obotfärdiga och evigt fördömda vore en onyttig sak. De
gammal-lutherska utläggarna låta honom fördenskull nedstiga
till underjorden, icke för att förkunna frälsningens budskap,
utan för att uttala en förbannelse öfver Satan och hans offer,
en förbannelse, som antages gifva dem en försmak af den
yttersta domens förfärlighet, antages förlama djäfvulen och
förstöra hans rikes makt. - Denna hopning af godtyckliga och
obibliska antaganden stödjes med en lika godtvcklig och
obiblisk exeges. Det ord (x~pu~~tv), hvarmed Petri 1:sta bref
betecknar Kristi evangeliiförkunnelse i Hades, tolka dessa
utläggare som en förkunnelse af förtappelse och evigt fördärf,
ehuru detta samma ord, nyttjadt såsom här utan objekt, i nya
testamentet alltid betecknar ett förkunnande af evangelium
till bättring, tro och salighet. I det storartade stället
Philipp. 2: 9 ff. uttalar Paulus en helt annan åsikt än den

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0419.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free