- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
430

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

hvilket icke, såsom vanligen sker, får förblandas med
himmelen, symbolen af det högsta existenstillståndet.*
Himmelen kan liknas vid det eviga lifvets outtömliga
källsprång; himmelriket vid strömmen, som upprinner ur
denna källa.
Himmelriket är detsamma som Messias’ rike, hvar-
för det äfven kallas Kristi rike (~~tXsv~ #roy Xpt~zou).
Till sitt ursprung är himmelrikets idé gammaltestamentlig
och profetisk samt vidare utbildad af rabbinerna. Jesus
förefann den hos sitt folk som den tanke, kring hvilken
alla dess förhoppningar hade samlat sig. Världshistorien
skall icke sluta med det ondas seger, utan med Guds
erkända välde öfver mänskligheten och universum. Detta


* Att särskildt påpeka detta torde vara af nöden, emedan
den gammal-lutherska dogmatiken genom Hadessymholens un-
danskaffande drifvits till att utplåna äfven den skillnad, som
nya testamentet gör emellan himmelriket och Guds himmel.
Den ortodoxe teologen Kahnis har - och det icke endast från
den synpunkt, hvarur huu hetraktar saken - rätt, då han be-
klagar, att Luther velat förflyktiga symbolen Guds himmel
till föreställningen: Guds ullestädesn<ärcurelse. Kahuis lägger
vikt därpå, att » der Himmel ist ein realer, von der Erde räum-
lich geschiedener Theil der XVelt», och det med rätta, så vidt
som det gäller att fastställa, hvad nya testamentet har i åskåd-
ningens form uttalat om den högsta saligheten. För en rik-
tig uppfattning af nya testamentets läror är det nämligen af
största vikt att återbringa i klar dager dess genom dogmatiska
öfvermålningar dolda, skymda eller omgestaltade symboler och
se dem i deras gifna sammanhang med hvarandra, för att man
må kunna utifrån inåt, likasom inifrån utåt, genomforska deras
idéinnehåll och begreppssammanhang. Hela denna väldiga sym-
bolkomplex visar sig då lika genomskinlig, som de enskilda
sköna parabler, hvilka vi äga af Jesus, göra det. Däremot le-
der det till fullständig förvirring, om man fastbåller vissa sym-
boliska element, men förflyktigar andra för att infoga de fast-
hållna styckena mosaikartadt i samma plan som själfva de dog-
matiska »begreppen», hvilka höra till ett annat plan - de
mer eller mindre sinnliga ubst,-allioneines. En sådan ännu
sinnlig abstraktion är föreställningen: Guds allestädesnärvarelse.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0430.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free