- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
439

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sons bild (Rom. 8: 29); de skola en gång med Kristus dela
härlighetens tron (Uppeub. 3: 21) och vara ett med honom,
såsom han är ett med Gud (Joh. 17: 22-23). Guds himmel är,
med andra ord, symbolen af den högsta fullkomligheten och
den högsta saligheten.
Detta är nya testamentets lära om salighetens trenne
utvecklingsskeden. De båda senare, den messianska saligheten
och den himmelska, inbegripas af skriften under en gemensam
bestämning: det eviga lifvet (~orn rAovto~), i motsats till
jordelifvet och lifvet i Hades. Dock framhåller Jesus ständigt,
att fröet till detta eviga lif kan nedläggas och uppspira
redan i detta vårt jordiska tillstånd, och att de afsomnade
rättfärdigas sällhet i Hades är den säkra underpanten på de
högre saligheterna.
Redan häraf följer, att Hades, betraktadt som ett helt,
ett mellantillstånd både för rättfärdiga och orättfärdiga, icke
kan anses stå i ett fientligt och angripande förhållande till
Kristi rike. Till antagandet af ett sådant förhållande kunde
dock de okunniga förledas genom Matt. 16: 18, då nämligen detta
ställe, såsom vanligen sker, öfversättes på följande oriktiga
sätt: »på denna klippa skall jag bygga min församling, och Hades’
portar (~X~i * skola icke varda henne öfvermäktiga» eller:
» skola icke betvinga henne »)~#» Utom det att denna
öfversättning vill inlägga i texten ett bildligt uttryck, som
är allt annat än adekvat, ty portar kunna visserligen betraktas
som försvarsmedel, men icke gärna som

* Vår kyrkobibel har naturligtvis, i enlighet med den
gammallutherska dogmatikens föreskrift, den missledande öfver-
sättningen: helcetets portar.
** Så har Luther tolkat stället.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0439.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free