- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
440

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

betvingande anfallsvapen, så är hon också utan ursäkt i
språkligt afseende, ty det grekiska uttrycket (rA xLu1V
~r~i~) säger blott, att Hades’ portar icke skola vara
församlingens öfverlägsna i styrka. Församlingsbyggnadens
fasthet jämföres således af Jesus med fastheten i Hades’
väldiga pyloner, som äro bestämda att under historiens
hela lopp förvara dödens skördar, och jämförelsen antyder
tillika, att dessa portar, oaktadt sin fasthet, skola
sprängas i det messianska rikets tider, för att de dödas
andar må ur dödsriket framgå till uppståndelsen. - Å
andra sidan kan dock nya testamentet med skäl tala om
frälsningen retoriskt såsom en Kristi seger öfver Hades,
emedan döden är syndens frukt, och Hades således är
en af synden påkallad världsekonomisk inrättning.
Fördenskull kunde Paulus (1 Kor. 15: 55) utropa: du död,
kvar är din gadd? Du Hades, hvar är din seger? hvarvid
dock bör anmärkas, att Tischendorf, stödjande sig på
handskrifternas öfvervägande vittnesbörd, har: du död,
hvar är din seger? Du död, hvar är din gadd? Fördenskull
kunde samme apostel kalla döden, personifierad, för den
ytterste fiende, som Kristus skall besegra (1 Kor. 15: 26, 55).
Segern vinnes i och genom uppståndelsen från de döda.
Nya testamentet talar om tvenne stora uppståndelseakter, af
hvilka den ena inviger och den andra afslutar det messianska
världstidehvarfvet. Den ena spränger portarna till dödsrikets
Paradis; den andra till dödsrikets Fängelse. Underpanten på
löftet, att dessa uppståndelseakter skola äga rum, ligger i
den enskilda uppståndelseakt, i hvilken Hades för första
gången för alltid återgaf en ande, som beträdt dess område -
Jesu Kristi syndfrie

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0440.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free