- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
445

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

sina döda till Hades. Nu nedbrytes porten äfven till Hades’
fängelse och de, som vid den första uppståndelsen kvarlämnades
i Hades (rÅ Xruot :wv vsxpwv, Uppenb. 20: 5), uttåga till den
yttersta domen. Därmed är dödsriket uttömdt. Döden är bragt ur
verklighet och uppsvulgen af lifvet.
Apokalypsens skildring af den andra uppståndelsen
(20: 11 ff.) öfverensstämmer därmed. Det messianska riket
består i tusen år. Därefter varder den i Abyssos bundne Satan
åter lös, och likasom den världsperiod, hvari vi nu lefva,
slutar med segern öfver det ondas mänskliga inkarnation,
Antikrist, så ändar den messianska världsperioden med segern
öfver de affallna himmelska herradömenas, väldigheternas och
makternas furstar. Därefter skådar den apokalyptiske siaren
en stor hvit tron och en, som satt däruppå, för
hvilkens ansikte jorden och himmelen flydde, och intet rum
vardt funnet för dem. Och jag såg de döda, stora och små,
stående inför tronen, och böcker öppnades; äfven en annan
bok vardt öppnad, som är lifvets, och de döda vordo dömda,
på grund af det som var skrifvet i böckerna, efter sina
gärningar. Och hafvet gaf igen sina döda, och döden och Hades
gåfvo igen sina döda, och alla dömdes efter sina gärningar.
Paulus och Uppenbarelseboken öfvcrensståmma således
fullkomligt med hvarandra i fråga om de båda uppståndelserna
såsom den ena inledande och den andra afslutande det
messianska tidehvarfvet. Skillnaden emellan dem är endast den,
att Paulus ingenting nämner om detta tidehvarfs längd, medan
Apokalypsen bestämmer den till tusen år – ett rundt tal, som
här icke vill säga mer än

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0445.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free