Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Läran om de tvenne uppståndelserna är således
förkunnad i alla dessa ställen, och det gifves i nya
testamentet icke ett enda, som står i verklig motsägelse
till densamma. När det heter, att uppståndelsen skall äga
rum på yttersta dagen, utan att någon tidsskillnad
påpekas mellan den första och den andra uppståndelsen, så
vet numera hvarje bibelforskare, att med den yttersta
dagen icke menas en dag på tolf eller ett dygn på
tjugufyra timmar, utan en tidehvarfsdag, sjr~ cdwvo~,
2 Petr. 3: 8, det vill säga: det messianska
världstidehvarfvet. Detta enda, säger aposteln i 2 Petr.
3: 8 ff., mån I icke glömma, att en dag är för Herren
såsom tusen år, och tusen år såsom en dag . . . . och
omedelbart efter denna påminnelse talar han om Herrens
dag, det messianska tidsskedet, hvilken, huru länge han
än fördröjes, skall komma plötsligt, såsom en tjuf om
natten. Fördenskull heter Herrens dag den stora dagen
(~xsyuX~ spa, Jud. 6) äfven med afseende på sin
utsträckning. Det är i öfverensstämmelse med detta
språkbruk som Jesus (Joh. 8: 56) säger: Abraham, eder
fader, fröjdade sig åt, att han skulle få se min dag.
Det är tydligt, att Jesus med detta uttryck icke menar
en vanlig dag, utan sitt messianska väldes tidehvarf.
(Jämför H. A. W. Meyer, som tyder »min dag» med »die
messianische Zeit».) Och när Johannes (5: 28 ff.)
säger: det kommer en tid (épc), då alla de, som äro i
grifterna, skola höra hans (människosonens) röst, och
de skola gå därutur, de som väl hafva gjort till lifvets
uppståndelse, och de som illa hafva gjort till domens
uppståndelse, så är den tid, som här afses, den messianska
epoken. (Jämför H. A. W. Meyer: »Att alla skola
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>