- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
458

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

extrema spetsar, slutligen från förmedlande ståndpunkter, i
hvilkas natur ju en utjämning af motsatserna ligger. Man måste
erkänna, att evig fördömelse är en tanke, som knappt kan bäras
af en kristen, medveten om den allmänna syndigheten. Men här är
en af de punkter, där det gäller hvad som skall afgöra:
subjektiva känslor och tankar eller uppenbarelsens otvetydiga
ord. Den som med skrift och kyrka tror på onda andars tillvaro
kan omöjligen tänka på en deras omvändelse. Ondskan i den strid,
som en hög ande årtusen igenom med de förfärligaste medel för
emot Gud och hans rike, kan icke utjämnas. Afven om ett sådant
väsens omvändelse läte tänka sig, skulle hågkomsten af hvad han
varit göra hans lif till ett helvete. Men med satans rike äro
Antikrist och andra - i ordets negativa mening – demoniska
människor så förenade, att de med det stå och falla. År på denna
jord, där kyrkan ropar och verkar med sina nådemedel, en sann
omvändelse alltid ett under; huru skall hon då vara möjlig där,
hvarest ingen Guds kyrka mer är? Snarare kunde man tänka på en
förintelse af de fördömda andarna och människorna, ty så kunna
orden hos Paulus om Antikrist (2 Thess. 2: 8) och om de onda
andarna (1 Kor. 15: 24) uppfattas. Men det är emot de afgörande
ställenas otvifvelaktiga mening och mot en andes natur. De
ställen, på hvilka försvararna af läran om all tings återställelse
(amxwrrarml;) åberopa sig, nämligen 1 Kor. 15: 27-28; Rom.
11: 32; Phil. 2: 10 11; Rom. 11: 36, uttala en frälsningens
allmänlighet, hvars relativitet förstås af sig själf.

Enhvar, som gör till sin uppgift att undersöka hvad
nya testamentet lärer om helvetesstraff en, måste vara
fullkomligt enig med Kahnis därom, att hvad han kallar
subjektiva känslor och tankar icke har någon afgörande
rätt i ämnet. Är problemet från början så uppställdt och så
omgränsadt, att det uteslutande gäller att finna hvad som är
uppenbarelsens, det vill här säga de nytestamenthiga
skrifternas otvetydiga ord i frågan, så följer det af sig
själf, att alla inkast, som vare sig af känslan

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 16:02:59 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/blok/0458.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free