- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
459

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

eller från ståndpunkten af något filosofiskt system kunna
göras mot läran om Gehennastraffen, äro från meningsutbytet
uteslutna, vore de än i sig själfva aldrig så berättigade
eller ovederläggliga. Det varder vår plikt att tillse, att
icke ett iota af det som nya testamentet om dem förkunnar
förlorar sin tillbörliga vikt. Skriftens utsagor skola vi
här icke bedöma vare sig efter en idealistisk filosofis
gudsbegrepp som utesluter hvarje tanke därpå, att »Guds
rättigheter och ändamål kunna af någon förnärmas eller
förhindras, så att han därigenom kunde uppfordras till
någon afficierande reaktion från sin sida»* - eller efter
en rationell straffteori, som i allt straffande, när det
är af förnuftig art, ser en rättande, till det ondas
upphäfvande syftande verksamhet. Skulle det visa sig, att
denna straffteori är Jesu egen - att med andra ord Jesus
själf hyllat den åsikt, att all gudomlig verksamhet på den
syndiga världen ytterst utgår på syndens utplånande, på
syndarnas återlösning och förverkligandet af ett
människosläktets fria barnaförhållande till Gud, så skola
vi här godkänna denna lära, därför att hon uppsprungit
ur Jesu gudsmedvetande, icke därför att hon är alstret
af filosofisk begrundning. Vi kunna utan att åtaga oss
för mycket lofva att drifva vår aktsamhet mot »subjek-
tiva känslor och tankar» längre än Kahnis själf, som
knappt påpekat denna riktiga grundsats för en
skrifttolkare, förr än han själf förgäter den och,
vidkommande Antikrist och de fallna änglarnas slutliga
öde, inlåter sig i ett resonemang, som uteslutande gifver
oss »subjektiva tankar» om deras omvändelses möjlighet
eller omöjlighet.

* Boström.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0459.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free