- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
461

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

därmed icke sagt något förringande om gensägelserna
själfva, ty dessa ståndpunkter hafva alla sin relativa
giltighet, och det skulle lända mänskligheten till största
förlust, om någon enda bland dem alla komme att förlora
sina förkämpar. Men hvad Kahnis här förgätit är, att
gensägelser mot samma uppfattning yppats från en annan
för frågans afgörande viktigare ståndpunkt, nämligen från
en bibelteologisk, som med grunder hämtade såväl från
nytestamentliga lärobegrepp som från själfva exegesen
bekämpat läran om helvetesstraffens evighet. - Striden
är urgammal. Redan den store kyrkofadern Clemens af
Alexandria uttalade sig emot eviga Gehennastraff och såg
den yttersta domen ingenting annat än det yttersta medlet
i Guds hand till de största syndarnas frälsning. Så äfven
hans lärjunge Origenes och hela den krist-alexandrinska
skolan, som under de första århundradena var den kyrkliga
lärdomens förnämste uppbärare. Annu efter det nicaenska
mötet uttalade sig sådana män som Gregorius af Nyssa, en
af ortodoxiens och den athanasianska treenighetslärans
stödjepelare, samt Diodorus af Tarsus och Theodorus af
Mopsuestia på det kraftigaste emot läran om de eviga
straffen. Afven Gregorius af Nazianz antyder flerestädes
i sina skrifter, att han delar sin namnes och väns
Gregorius af Nyssa åsikt. Först i det femte århundradet
vardt läran om eviga helvetesstraff, hufvudsakligen
genom den halfmanikeiske Augustinus stora anseende,
befästad som den renläriga. Men af Augustinus egna
skrifter finner man, att många kristna ännu i hans dagar
togo anstöt af lärans hårdhet. Och dock får man därvid
icke glömma, att Augustinus själf och hela den
västerländska kyrkan med honom trodde på ett

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0461.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free