- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
464

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

in att åberopa sig på detta ord såsom i och för sig
otvetydigt, och, i egenskap af otvetydigt, tjänligt att
vara grundstenen för en så väldig byggnad som en kyrklig
dogm har anspråk på att vara. Redan i Augustinus dagar
erkände man visserligen detta; i och för sig, anmärkte
denne kyrkofader, bevisar detta ord ingenting, men det
bevisar allt genom sin ställning i den antitetiska satsen
Matt. 25: 46, där det heter, att de ogudaktiga skola gå
bort till eonisk pina och de rättfärdiga till eoniskt lif.
Det eoniska lifvet är ett aldrig upphörande saligt lif: den
eoniska pinan måste således vara ett aldrig upphörande
osaligt. Det år på detta argument, som hela läran om
de eviga straff en i exegetiskt afseende hvilar; men det
har under de sistförflutna mansåldrarna kräfts en långvarig
diskussion för att göra denna insikt åter gällande. Det är
fördenskull Kahnis i sitt försvar för den ortodoxa
uppfattningen med rätta inskränker sig till att hänvisa till
detta enda ställe såsom det, hvilket »med bestämdhet och
eftertryck» förkunnar Gehennastraffens evighet.* Huru stort
måttet är af denna bestämdhet och detta eftertryck, skola vi
nedanför erfara.

* Vi meddela här en samling af ställen, som röra eller an-
ses vidkomma Gehennastraffen.
Han (hvars förelöpare Johannes är) håller kastoshofceln
sin hand för att rensa sin toge och samla sin säd i le-
dan; men halmen skall hun uppbränna i osläcklig eld. (Matt.
3: 12. Jämför Luk. 3: 17.)
Den porten ör vid, och den vägen är bred, som dra ger
lät förtappelsen, och många äro dc, som gå på honom, och
den porten är trång, och den vägen är smal, som drager till
lifvet, och få äro de som finna honom. (Matt. 7: 14.)
Riittre är dig, att en of dina lemmar förloras, än att
hela din kropp kastas i Gehenna. (Matt. 5: 29. Jämför vers
BO, samt Mark. 9: 43 If.)

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0464.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free