Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
har förgätit, att Deus creavit mundum non in tempore sed
cum tempore, sive potius tempus cum mundo). Lexikograferna
hafva varit ledda af ett särskildt dogmatiskt intresse, då
de i ~mIwvvi; icke velat finna annat än en tidsbestämning
och vid denna tidsbestämning alltid velat fästa något slags
föreställning om oändlighet - i somliga fall en tidsoändlighet
i båda riktningarna, i andra fall en tidsoändlighet utan
början, men med slut, och åter i andra fall en tidsoändlighet
med början, men utan slut. Och detta dogmatiska intresse har
otvifvelaktigt varit det att upprätthålla läran om
helvetesstraffens evighet, hvarvid man resonerat på följande
sätt: de fördömdas pina kallas i skriften ~x~ovto~ denna pina
har en början, kan således icke vara evig i det förflutnas
riktning; men då vid cdwvio~ alltid är fäst någon betydelse af
oändlighet, måste helvetespinan vara oändlig i framtidens
riktning (a parte post). Men påståendet, att cäwvto~ alltid
måste afse något slags tidsoändlighet hafva de, som vi påpekat,
icke kunnat upprätthålla utan att såra ett annat och viktigare
dogmatiskt intresse, som den gammallutherska dogmatiken velat
värna med sin lära, att tiden uppkommit tillika med världen
(hvilket i grunden ej vill säga annat, än att tiden förefinnes
endast i och med de begränsade väsen, som äro bundna vid
tidsåskådningens form). Detta viktigare dogmatiska intresse är
gudsbegreppets renhet, är insikten, att den Evige icke är Tiden,
icke är Kronos, utan den absolute Gud. Den gammallutherska
dogmatiken står ovedersägligt på nya testamentets egen grund
med sin åsikt, att tiden uppkommit tillika med världen och
således icke får betraktas som oändlig i det förflutnas riktning
(a parte ante). Lexikograferna kunna icke
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>