- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
469

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

åberopa ett enda ställe, som vid närmare pröfning ger
stöd åt deras mening. 1 Hebr. 1: 2 (jämför Hebr. 11: 3)
heter det uttryckligt, att Gud genom sonen har skapat
tidsåldrarna (zou~ cdwv~), hvarvid detta ord tillika har
betydelsen af allt, som i tiden existerar. I 1 Kor. 2: 7
talar Paulus om Guds fördolda vishet, som han före
tidsåldrarna (~o zwv rAwvwv) förutbestämt till vår
härlighet; i Eph. 3: 9 om den hemlighet, som från
tidsåldrarnas begynnelse (å~o ZwV &ovwv) varit fördold
i Gud, och i Kol. 1: 26 om samma från tidernas och
släktenas början (~.ho :wv cdovwv x~n :wv yrvswv)
fördolda mysterium. Aposteln Judas slutar sitt bref med
orden: »Honom (Jesus) vare ära, majestät, välde och
makt före all tid (~rpo ~c~vto~ :ou cdwvo~), nu och i alla
tidehvarf! » Om någon tidsoändlighet i det förflutnas
riktning kan således i nya testamentet icke vara något tal,
icke ens då adjektivet u~wvv~ fogas till ordet tid (/~ovo~)
i mening af det förflutna. Ett sådant ställe är Rom. 16:
25-26, där Paulus åter igen talar om »den hemlighet, som
från eoniska tider (~povot~ cdovto~) varit förtegad, men
nu (vuv) är uppenbar vorden». Med detta uttryck: eoniska
tider, menar Paulus således tidslinjen från världens
skapelse, d. v. s. från tidens början och ända till det
nu, som han afser, det vill säga hans egen tid, tiden för
Jesu uppträdande på jorden. Med ordet evig eller eonisk
betecknar Paulus således här en tid, som både har början och
slut. Till alldeles samma resultat måste man komma vid
betraktandet af 2 Tim. 1: 9-10, där Paulus talar om det Guds
beslut, som han fattat, och den nåd, som han oss gifvit före
eoniska tider (i~po xw~vwv cåwvLwv), och hvilka, hitintills

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0469.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free