- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
472

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

hvilken ingen naturmakt kan släcka. Än mer vardt detta
förhållandet, sedan Gehennaföreställningen blifvit löst
från sin förbindelse med Hinnoms dal och helvetet
betraktades som en särskildt föranstaltad, ända ifrån den
första skapelsedagen bestående, ehuru först i de yttersta
tiderna till användning kommande plågoort. En sådan af Gud
upptänd eld, som, utan att behöfva näring, brinner »genom
tidehvarfvens tidehvarf» kunde med skäl kallas eonisk och
outsläcklig (cv~f3~:o~), utan att de, som gåfvo honom detta
namn, därmed ville förneka, att Gud kan släcka honom, om
han vill, eller påstodo sig veta, att Han, som kan det,
aldrig vill det.
Som vi nu sett begagna nya testamentets författare
ordet eonisk äfven om en sådan tid, som är begränsad både
i det förflutnas riktning och i framtidens, och det skulle
i sanning förefalla besynnerligt, om så icke hade varit
förhållandet, när man betänker, huru förtroliga de voro med
den grekiska öfversättning af gamla testamentet, som de så
ofta citera, och huru rent af nödgade de ofta voro att tolka
ordet eonisk, cdovto~, när de läste det där, såsom hafvande
afseende på en äfven i framtidens riktning begränsad tid.
Den grekiska öfversättningen af gamla testamentet begagnar
nämligen ordet eonisk om tabernakeltjänsten (2 Mos. 27: 21),
om Arons söners prästämbete (2 Mos. 28: 43), om spisoffret
(3 Mos. 6: 18) och om andra religiösa bruk och inrättningar,
hvilka åtminstone den paulinska kretsen af nytestamentliga
skrifter långt ifrån betraktar som »eviga», utan tvärtom som
redan föråldrade och mer än ersatta genom Kristi
öfverprästerliga ämbete och hans offer för synderna. För dessa
skrifters författare måste det således varit så godt som

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0472.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free