- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
494

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

komma ur fördömelsen, så hafva vi dock redan erfarit,
att Kristus är mäktig att föra de tuktade upp ur mörkret
till ljuset, sedan de under en förfärlig och likväl
faderlig aga hafva gäldat till honom den sista skärfven.
Helt visst äro straffen förskräckliga i mån af
förhärdelsen, och är en evig förbärdelse tänkbar, så äro
eviga straff det äfven. Men den skarpt dragna gränsen
mellan himmelriket och Gehenna är, som vi nämnt, icke
att förblanda med en gräns mellan lön och straff, ty en
sådan finnes, strängt taget, icke. Zonen för straffen
sträcker sig långt ut öfver Gehennas område in i
himmelriket, där hans skuggor småningom skingras af de
högre saligheternas klarhet, och zonen för lönen måste
äfven sträcka


endast den, att ingen kan af egen kraft gå genom fördömelsen
ur fördömelsen in i saligheten; men i striden om den ortodoxa
helvetesläran är frågan om den eciga fördömelsen just det
väsentliga. Syndens eviga följder måste drabba de saliga såväl
som de osaliga, ty hvarje dröjsmål på vägen till fullkom-
ligheten är, säger Lessing, något, som ingen evighet kan
godtgöra. Förspilld tid är för alltid förspilld tid. Den rike
mannen i Hades må bättra sig, må från det första ögonblick
han förnam sitt straff hafva vändt sig till sin fullkomning och
med hvarje ögonblick närmat sig henne. Upphör han därför
att förhlifva straffad, då alan jämför honom med Lazarus, som
från första ögonblicket af sin salighet ilat lika många steg mot
en högre och högre fullkomlighet? Men likasom synden har
sina eviga följder äfven för de saliga, så måste hvarje god
tanke, hvarje oegennyttigt uppsåt hafva sina eviga följder äf-
ven för de osaliga. Det finnes således något af himmelriket
äfven i Gehenna, och något af Gehenna äfven i himmelriket.
Lessing söker till slut rättfärdiga detta antagande så väl med
hänvisning till människans psykologiska tillstånd, hvilket icke är
mäktigt ett lif af vare sig oblandad lust eller oblandad olust,
som till Guds fullkomliga rättvisa, hvilken afväger allt och
icke, som den mänskliga rättvisan, belönar eller straffar den
enskilda handlingen utan att känna eller ens få fästa tillbör-
ligt afseende vid individens hela andliga tillstånd och de om-
ständigheter, under hvilka han är vorden hvad han är.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0494.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free