- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
496

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

så visar textens sammanhang, att han med elden menar
Gehennas. (Se den nästföljande versen: han hafver sin
kastoskofvel i sin hand o. s. v.; jämför äfven H. A. W.
Meyers kommentar till stället.) Själfva Gehennaelden
hänföres således af Johannes under döpelsens till rening
och frälsning syftande verksamhet. Häraf följer
naturligtvis icke, att Gehennaelden skall medföra frälsning.
Frälsningen framställes aldrig som det nödvändiga resultatet
af salighetsmedlens användning. Icke ens döpelsen i helig
ande verkar så. Saligheten, likasom osaligheten, beror af
viljans fria förhållande till den skedda försoningen. Men
båda döpelsearterna äro medel för samma mål - det ena ett
medel utvaldt i Guds kärleksfulla välbehag, det andra
utvaldt i hans heliga, men lika kärleksfulla vrede.
Sedt från denna synpunkt får det annars så gåtfulla
och ur den kyrkliga helveteslärans synpunkt obegripliga
stället Mark. 9: 49-50 sin tillfredsställande förklaring.
Sedan Jesus i de nästföregående verserna varnat för
Gehennastraffen, fortsätter han i sammanhang därmed: ty
hvar och en (af dem som kastas i Gehenna)* skall med eld
saltas.** Godt är saltet, men om saltet varder osalt,
hvarmed återställen I det då? Hafven salt i eder och hållen
frid inbördes! - Saltet är både i gamla testamentet och i
det nya symbolen af något heligt: i gamla testamentet
symbolen af Israels


* Så tolkar H. A. XV. Meyer och de flesta ortodoxa ut-
läggarna ordet hcar och en. Vi acceptera här denna tolkning,
ehuru hennes riktighet kan ifrågasättas.
** Åtskilliga handskrifter tillägga: och hcurje offer skall
med salt saltas. Tillägget kvarstod ännu i Tischendorfs stora
upplaga af år 1859.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0496.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free