- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
506

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

emot Mose lag utan förbarmande öfverlämnas åt döden, så
skall ett ojämförligt värre straff utan förbarmande drabba
den helige andens förhånare.
Anmärkningsvärdt är, att det ord, som betyder
straff i bemärkelsen af rent juridisk vedergällning,
ordet :to~iv~, icke förekommer i nya testamentet mer än
på detta enda ställe (v. 29), och det, som vi se, i
omedelbar förbindelse med de gammaltestamentliga utsagorna:
min är hämnden (5 Mos. 32: 35) och Herren skall döma sitt
folk (samma ställe v. 36). Afven uttrycket falla i lefvande
Guds händer är gammaltestamentligt (2 Sam. 24: 14; 1 Krön.
21: 13; Syr. 2: 18). Nu är det visserligen sant, att
Hebréerbrefvets författare begagnar sig med stor frihet af
gamla testamentets utsagor; men icke dess mindre måste det
sammanhang, hvari de stå i själfva grundtexten, och den
mening, som de där hafva, vara viktiga nog för att förtjäna
tagas i betraktande, när man vill söka intränga i den
författares tankar, som citerat dem; ty att han själf kände
detta sammanhang, äfven då han med stor frihet tolkade
meningen, där nämligen denna var sväfvande, lär väl vara
otvifvelaktigt. Det bör därför anmärkas, att den dom,
hvarmed Herren skall döma sitt folk, och den hämnd, som han
skall taga, skildras (5 Mos. 32) som hård och dock förenad
med barmhärtighet (v. 36), emedan han är den Gud, som kan
döda och lefvande göra, och kan slå och kan hela, och ur
hvars händer ingen kan fria någon (v. 39). Det bör då
anmärkas, att öfver allt, där gamla testamentet talar om
att falla i Guds händer, sker det i ordalag, som vittna
att dessa händer icke skola evigt fördärfva. Då profeten
Gad kommer till David och bådar de hårda

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0506.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free