- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
509

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

lämnade han hvarje kristen fritt att besinna vidden af
Paulus’ ord: Ty detta (att hålla förböner för alla
människor) är godt och välbehagligt inför Gud vår
frälsare, som vill, att alla människor skola frälsta
varda och komma till sanningens kunskap; ty en är Gud,
en är ock medlaren mellan Gud och människor, människan
Jesus Kristus, som gaf sig själf till en återlösen för
alla (1 Tim. 2: 3 6); men han vill icke, att förböner
för dödssyndare skola af en yttre auktoritet åläggas
dem, hvilka icke kunna frambära dem i glädjerik
förtröstan på bönhörelse.
Vi måste af allt detta draga den slutsats, att äfven
det straff, som skall drabba den svåraste synden af alla och
den enda oförlåtliga, har syndarens frälsning till ändamål.
Att de gudomliga straffen äro graderade och att det
skall gifvas ändliga Gehennastraff hafva vi nu sett. Skall
det gifvas äfven oändliga? Med »bestämdhet och eftertryck»
förkunnas sådana ingenstädes i nya testamentet. Till tiden
oändliga kunna de i hvarje fall icke vara, eftersom själfva
tiden skall, enligt nya testamentet, en gång upphöra,
historien afslutas, aflelsen och döden vardandet och
förgängelsen försvinna. Sådana straff måste då vara eviga i
annan mening än i den af oändlig tid. I hvarje fall är det
visst, att evig fördömelse icke är afkunnad af Gud öfver
syndaren. Skall en sådan förekomma, är det syndaren, som
afkunnat henne öfver sig själf.


innebär ett påbud, som uttryckes i en mildare form än impera-
tivens, enär den ställning, som de öfriga församlingsmedlem-
marna intogo till apostlarna, ju alltid var den fria lydnadens.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0509.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free