- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
510

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 4. Till läran om de yttersta tingen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Möjligheten af evig själffördömelse kan bestridas.*
Formaliter måste likväl religionen lämna denna möjlighet
öppen, emedan den mänskliga friheten är inom sitt område
fullkomligt oantastlig. Formaliter kan viljan, såsom fri,
synda evigt och därmed evigt fördöma sig själf. Den
begränsade varelsens frihet innebär städse ett posse
peccare. Också finna vi, att nya testamentet aldrig
betraktar världsförloppet och särskildt frälsningsverkets
världsförlopp som en af gudomlig nödvändighet i alla
enskildheter reglerad naturprocess. Den mänskliga friheten
att synda tages ständigt med i räkningen, medtages
såsom en okränkelig faktor vid sidan af Guds före eoniska
tider fattade rådslut att frälsa alla alla utan undantag.
På hvarje enskild individ tynger det ansvar, att hans
punktuella egoism motarbetar och fördröjer, ja, synes
kunna omintetgöra det helas salighet. Det är fördenskull
vi se, huru apokalypsens författare midt under skildringen
af det nya Jerusalems härlighet och af ett världstillstånd,
hvari ingen död, ingen sorg, intet rop och ingen smärta
skall vara mer, och intet förbannadt vara mer, emedan det
första är förgånget och allt är nytt - huru han härunder
väckes till medvetande af sin egen världsperiods förfärliga
syndighet och med människans okränkeliga frihet för ögonen
profeterar äfven möjligheten af en utgång, genom hvilken de
fega och de otrogna och de lögnaktiga skola få sin del i
den sjön, som brinner af eld och svafvel, hvilket är den
andra döden. Visserligen är Gud starkare ån människan, och


* Förf:s egen åsikt är, att ehuru friheten innebär möjlig-
heten att synda, är ecig förhärdelsc i det onda för människan
omöjlig.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0510.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free