- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
541

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 5. Slutord

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

medvetande om sig själf. Enligt det förra antagandet göres en
verklig distinktion emellan den öfversinnliga, gudomliga eller
absoluta världen och den sinnliga, och den senare erhåller den
förra ett evigt och oföränderligt mått (ideal), med afseende
hvarpå dess relativa fullkomlighet kan mätas och bedömas;
hvaremot efter Hegels lära en dylik skillnad icke kan följdriktigt
upprätthållas, utan den sinnliga eller relativa världen med alla
dess brister och of allkomliglieter blifver den enda, som finnes
(upphöjes till absolut).*
Lika ohållbar som läran om Guds människoblifvande
sålunda visar sig, när man utgår ifrån Guds synpunkt, lika
ändamålslös visar den sig vara, när man utgår ifrån människans.
Var nämligen Kristus Gud själf i egen person eller ett
öfvermänskligt väsende med en medfödd oföränderlig viljans
renhet, i kraft af hvilken det var för honom omöjligt att synda,
så skulle han icke kunna uppställas för oss såsom exempel på
sedlig ståndaktighet, och det skulle vara en motsägelse att tala
om en »Kristi efterföljelse».** Eller skulle människan böra
sträfva att blifva ett öfvermänskligt väseade och för sin
verksamhet uppställa ett annat och högre ändamål än
förverkligandet af sitt eget begrepp? Också söker man i nya
testamentet förgäfves efter någon utsago af Kristus själf, i och
genom hvilken han skulle förklara sig vara Gud. Det yttrande, som
skulle kunna synas innebära en sådan förklaring, nämligen »Jag och
Fadern äro ett», utsäger icke någon absolut identitet emellan
Gud och Kristus, utan endast en relativ d. v. s. Kristi
delaktighet i Guds väsende. Hade Kristus med dessa ord velat
förklara sig vara Gud själf, så hade han ju tydligen bort säga:
»Jag och Fadern äro en.» Håller man sig icke till enskilda
yttranden af Kristus, utan till hans lif i det hela, så har den
nyare kristologiska forskningen, i synnerhet sådan som den


* Såsom bekant är, förklarade också Regel, att det (empi-
riskt) verkliga var det förnuftiga, och det förnuftiga det verk-
liga (just det som är empiriskt gifvet).
** Jfr Kant, Religion innerhalb d. Grenzen d. bloss. Ver-
nunft, s. 73.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0541.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free