- Project Runeberg -  Bibelns lära om Kristus /
545

[MARC] Author: Viktor Rydberg - Tema: Christian Literature
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Like | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:o 5. Slutord

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

moraliskt onda måste bero på ett oriktigt förhållande
mellan människans krafter och bestå däri, att människan,
sedan förnuftets fordringar redan uppgått för hennes
medvetande, vänder sig till det sinnliga och gör detta till
princip, ändamål och innehåll för sin verksamhet, tillägger
han:

Utgår man ifrån Guds rena andlighet, så är däraf en
nödvändig följd, att hans attributer eller egenskaper blott kunna
uttrycka olika sidor eller synpunkter, ifrån hvilka hans i sig
själf odelade och odelbara gudomliga väsende kan betraktas,
och att de sålunda aldrig kunna på något sätt hämma eller
upphäfva hvarandra, så att Guds rättvisa skulle medföra någon
inskränkning i hans godhet eller tvärt om. * Gud kan således
aldrig göra något som är rätt eller rättvist, utan att det tillika
är godt och välgörande, och aldrig någonting, som är godt och
välgörande, utan att det tillika är rätt eller rättvist. **
Ar detta förhållandet, så följer däraf ovillkorligen, att
först och främst inga eviga straff eller ändlösa lidanden kunna
från Gud utgå, då nämligen ett lidande, som ej tager något
slut, ej kan sägas åsyfta ett godt eller vara medel för något
sådant. Men vidare följer däraf, att Gud i själfva verket ej
alls kan tänkas straffa medelst lidande eller tillskynda
människan eller något annat väsende något ondt, det må nu vara
fysiskt eller moraliskt. Att Gud skulle kunna tillfoga människan
något fysiskt lidande, är så mycket mera otänkbart, som han
såsom rent andlig ej med henne står i någon omedelbar


* Platon visade i dialogen Protagoras, att på grund af
den mänskliga dygdens andliga karaktär hvarje särskild dygd
har de öfriga till sina predikater eller utgör hela dygden ifrån
en viss sida eller synpunkt. Skulle det då ej gälla om de
gudomliga attributerna eller egenskaperna, att de blott uttrycka
olika sidor eller synpunkter, ifrån hvilka det gudomliga väsen-
det kan betraktas?
** Jfr Boström: Huru en teolog försvarar den gamla bar-
bariska föreställningen om straffet. (Upsala-Posten den 22
mars 1865.)

Bibelns lära om Kristus.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Jul 3 18:58:35 2016 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
http://runeberg.org/blok/0545.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free